فراوری موتورهای دیزلی پیشران کشتی برای نخستین بار، توسعه موتورهای ملی 6 تا 20 سیلندر

به گزارش مجله بیزبینگ، مدیرعامل شرکت مدیرعامل شرکت دیزل سنگین ایران (دسا)، از فراوری موتورهای دیزلی پیشران کشتی برای شناورهای تجاری برای نخستین بار اطلاع داد و با اشاره به احتیاج گسترده کشور به موتورهای دیزلی سنگین در حوزه های حمل ونقل دریایی، ریلی، نیروگاهی و کاربردهای صنعتی درصد بومی سازی این موتورها را بیان کرد. وی با تشریح توان ساخت موتورهای 3 مگاواتی و ایجاد زیرساخت های تست با ظرفیت های بالا از برنامه فراوری 200 مگاوات موتور دیزلی سنگین در امسال و توسعه خانواده موتورهای ملی 6 تا 20 سیلندر اطلاع داد.

فراوری موتورهای دیزلی پیشران کشتی برای نخستین بار، توسعه موتورهای ملی 6 تا 20 سیلندر

خبرنگاران - الهام زهره وند: عیسی مرادی، مدیرعامل شرکت دیزل سنگین ایران (دسا)، در گفت وگوی ویژه با امین آزاد سردبیر خبرنگاران به تشریح فعالیت ها و دستاوردهای این شرکت در حوزه موتورهای دیزلی سنگین پرداخت. در ادامه توضیحات وی آمده است.

احتیاج مبرم کشور به موتورهای دیزلی سنگین

مرادی در اشاره به به شرایط و فعالیت های حوزه موتورهای دیزل سنگین در کشور گفت: در حال حاضر، کشور احتیاج زیادی به این نوع موتورها در حوزه های حمل ونقل، دریانوردی، قطار و کاربردهای صنعتی دارد، اما سرمایه گذاری کافی در این بخش صورت نگرفته است. وی تأکید کرد: توسعه فناوری و فراوری داخلی موتورهای دیزل سنگین، از اهداف مهم است که بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی در سال 1369 طراحی شده بود، هدف آن توسعه فناوری، بومی سازی و فراوری موتورهای چندمنظوره برای ماموریت های دریایی، حمل ونقل ریلی، حفاری و معدن بود.

انتقال فناوری از اروپا و فراوری موتورهای دیزلی پیشران کشتی

مرادی ادامه داد: در ابتدای مسیر، با همکاری های بین المللی و انتقال فناوری از کشورهای اروپایی مانند آلمان و فنلاند، زیرساخت های لازم برای طراحی، مونتاژ و تست موتورهای سنگین ایجاد شده است. این اقدامات شامل ساخت سلول های تست پیشرفته با ظرفیت های 100 کیلووات تا چهار هزار کیلووات است که توانایی ارزیابی عملکرد و صدور گواهینامه های معتبر را دارند. در حال حاضر، شرکت توانسته است موتورهای 3 مگاواتی برای ناوگان ریلی و موتورهای دیزلی پیشران کشتی و دریایی برای شناورهای تجاری فراوری و تحویل دهد.

بومی سازی بالای 90 درصد و هدف گذاری 200 مگاوات فراوری

مدیرعامل شرکت دیزل سنگین ایران (دسا) بعلاوه به بومی سازی بالای 90 درصدی این موتورها اشاره نمود و اضافه کرد: این موتورها در حوزه های نیروگاهی، دریایی و حمل ونقل کاربرد دارند. برنامه های آینده، شامل فراوری انبوه با هدف رسیدن به ظرفیت 200 مگاوات در امسال در حوزه های ریل، دریا و نیروگاهی است. افزون بر این، تعمیر و بازسازی موتورهای معیوب و توسعه خانواده موتورهای ملی با سیلندرهای 6 تا 20 سیلندر در دستور کار قرار گرفته است.

محدودیت تأمین قطعات و ضرورت تمرکز بر پلتفرم های مشترک

مرادی به شرایط فعلی صنعت موتورهای دیزل بزرگ اشاره نمود و یادآور شد: در سال های اخیر، شرکت هایی مانند دسا و دیگران در این حوزه فعال شده اند و موتورهای بزرگ خود را وارد بازار نموده اند. هرچند، در گذشته، فعالیت های اجرا شده محدود و ناکافی بوده است، و بیشتر کارهای اجرا شده در حوزه های مهندسی، بازسازی قطعات و نگهداری متمرکز بوده است.

به گفته وی کارهای داخلی سازی و تامین قطعات در این حوزه محدود است، زیرا شرایط موجود اجازه دسترسی به قطعات مورد احتیاج را نمی دهد و در نتیجه، موتورهای بزرگ در بعضی کاربردها متوقف می شوند.

کاربردهای غیرخودرویی و لزوم توسعه موتورهای مالی تر

مرادی بر اهمیت کاربردهای غیرخودرویی موتورهای دیزل تأکید کرد و گفت: این موتورها در حوزه هایی مانند ژنراتور، کشتی، قطار، کاربردهای نظامی، کشاورزی و تفریحی نقش مهمی دارند، اما در حوزه توسعه و فراوری این نوع موتورها در کشور، کار قابل توجهی انجام نشده است. وی اشاره نمود: فعالیت های اولیه در این حوزه، همزمان با تأسیس ایپکو و ایده اولیه آن به وسیله آقای ترکان شکل گرفته، اما استقامت لازم را نداشته است.

به اعتقاد مرادی تنوع زیاد در مدل های موتور، باعث مسائل در خرید، نگهداری و مالی بودن می گردد. زیرا فراوری و تامین قطعات برای چندین مدل مختلف، هزینه بر است. وی تأکید کرد: باید تمرکز روی توسعه کاربری های مشترک و پلتفرم های مشترک باشد تا بتوان موتورهای مالی تر و قابل توسعه تر فراوری کرد.

امیدواری برای رونمایی از موتورهای نو و کاملاً بومی

مرادی در سرانجام بر اهمیت توسعه فناوری داخلی، ارتقاء توانمندی های فنی و ساخت زیرساخت های آزمایشگاهی پیشرفته تأکید، و ابراز امیدواری کرد: با حمایت های لازم، در آینده نزدیک، محصولات متنوع تری در حوزه دیزل سنگین عرضه گردد و در نمایشگاه های آینده، موتورهای نو با کاربردهای متنوع رونمایی شوند.

به گفته مدیرعامل شرکت دیزل سنگین ایران (دسا) این موتورهای طراحی شده، کاملاً بومی و با فناوری داخلی ساخته شده اند و در حوزه های مختلف صنعتی و حمل ونقل کاربرد دارند.

منبع: بیت ران
انتشار: 27 آبان 1404 بروزرسانی: 27 آبان 1404 گردآورنده: bizbing.ir شناسه مطلب: 2476

به "فراوری موتورهای دیزلی پیشران کشتی برای نخستین بار، توسعه موتورهای ملی 6 تا 20 سیلندر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فراوری موتورهای دیزلی پیشران کشتی برای نخستین بار، توسعه موتورهای ملی 6 تا 20 سیلندر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید