حال ناهید 1 خوب است

به گزارش مجله بیزبینگ، وزیر ارتباطات گفت: حال این ماهواره خوب بوده و آماده تحویل به وزارت دفاع است و هر زمانی که وزارت دفاع اعلام آمادگی کند برای طی فرآیند در مدار قرار دریافت به آنها تحویل خواهد شد.

حال ناهید 1 خوب است

روز پنجشنبه 7 شهریورماه رسانه های امریکا از جمله رادیو ملی امریکا، خبرگزاری های رویترز و آسوشیتدپرس مدعی شدند که تصاویر ماهواره ای از مرکز فضایی امام خمینی(ره) در استان سمنان نشان می دهد که ایران بار دیگر در پرتاب ماهواره شکست خورده است. بعد از انتشار این خبر دونالد ترامپ رئیس جمهوری امریکا نیز توئیت کرد که کشورش هیچ نقشی در انفجار سایت موشکی ایران در سمنان نداشته. بعد از اعلام این خبر اولین فردی که به این خبر واکنش نشان داد، محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بود. آذری جهرمی ابتدا در توئیتی در راستای شفاف سازی نوشت: ظاهراً اخباری منتشر شده که سومین کوشش برای استقرار ماهواره در مدار ناموفق بوده است. ناهید1 حالش خوب بوده و اکنون هم در آزمایشگاه مستقر است. خبرنگاران نیز می توانند از آن بازدید نمایند. فردای صبح این توئیت یعنی روز گذشته (شنبه 9 شهریورماه) خبرنگاران به همراهی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از این ماهواره بازدید کردند که جهرمی بعد از بازدید از ماهواره ناهید 1 در توئیتر خطاب به ترامپ نوشت: من و ناهید1 همین الان صبح بخیر آقای دونالد ترامپ.

ناهید 1 آماده تحویل

ماهواره ناهید1 صحیح و سالم در اتاق تمیز(ایزوله) و در حال اجرا آزمایش های نهایی است و همین جا به این دختر سلام می کنیم. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان مطالب فوق در جمع خبرنگاران، گفت: حال این ماهواره خوب بوده و آماده تحویل به وزارت دفاع است و هر زمانی که وزارت دفاع اعلام آمادگی کند برای طی فرآیند در مدار قرار دریافت به آنها تحویل خواهد شد.

جهرمی اضافه نمود: معمولاً برای پرتاب، ماهواره سه هفته قبل به وزارت دفاع تحویل می گردد تا روند پرتاب انجام گردد ولی می بینید که ماهواره ناهید 1 اکنون در اتاق تمیز نهاده شده است و به وزارت دفاع تحویل داده نشده است.

وزیر ارتباطات در ادامه با اشاره به ماهواره پارس گفت: در گوشه دیگر اتاق پژوهشگاه فضایی ماهواره پارس نهاده شده است که در حال طی آخرین مراحل تجمیع بوده و قرار است آذرماه امسال تحویل داده گردد.

وی به ماهواره ظفر نیز اشاره نمود و اضافه نمود: این ماهوراه نیز در دانشگاه علم و صنعت در حال آماده سازی نصب دوربین هاست که قرار بود تا سرانجام شهریورماه برای شروع آزمایش های فنی آماده گردد اما احتمالاً 5 هفته تأخیر خواهد داشت و اگر خبرنگاران مایل هستند آن را نیز مشاهده نمایند می توانیم برای بازدید با این دانشگاه هماهنگ کنیم.

وزیر ارتباطات درباره تصاویر ادعایی از انفجار موشک در پایگاه سمنان نیز گفت: ما اطلاع دقیقی ازآنچه در مرکز فضایی امام خمینی(ره) در استان سمنان رخ داده نداریم و بهتر است در این زمینه وزارت دفاع شرح دهد. اما آنچه به ما مربوط است ماهواره ناهید 1 سالم بوده و اینجاست و در زمینه آزمایش هم اتفاقی برای آن رخ نداده.

وزیر ارتباطات در پاسخ به سؤالی درباره توئیت دونالد ترامپ رئیس جمهوری امریکا و طرح این ادعا که امریکا در حادثه انفجار پرتاب موشک ماهواره بر سفیر نقشی نداشته، گفت: باز تأکید می کنم درباره اظهارنظر امریکایی ها در مورد پایگاه سمنان فکر می کنم بهتر است که وزیر دفاع اظهارنظر نمایند، چون این موضوع در حیطه و مسئولیت ایشان است.

جهرمی درباره ادعای ترامپ که گفته ما دخل و تصرفی در انفجار سمنان نداشتیم نیز گفت: نه به عنوان وزیر ارتباطات بلکه به عنوان یک ایرانی علاقه مند باید خطاب به ترامپ بگویم اگر شما تصاویر انفجار ادعایی را منتشر کردید، حتماً تصاویر انفجار و انهدام پهپاد امریکایی که به مرزهای سرزمینی ایران تجاوز نموده بود و از سوی نیروهای مسلح ایرانی سرنگون شد را نیز در اختیاردارید. اگر تصاویری با این کیفیت از لحظه انفجار پهپاد خود را نیز دارید منتشر کنید تا کروکی دقیق محل سقوط آن معین گردد، چرا که افکار عمومی جهانی علاقه مند است در این رابطه اطلاع پیدا کند.

وزیر ارتباطات در ادامه درباره ویژگی های ماهواره ناهید1 نیز گفت: ماهواره ناهید 1 ماهواره مخابراتی است که امکان ارتباطات مخابراتی را در مدار 250 کیلومتری با مدت مأموریت 2.5 ماه فراهم می نماید.

وی اضافه نمود: تکنولوژی که با پرتاب این ماهواره برای اولین بار در ایران و در ماهواره های ایرانی مورد استفاده قرار می گیرد امکان باز شدن سلول های خورشیدی پس از قرارگیری در مدار است. این تکنولوژی می تواند احتیاج ما برای منظومه های مخابراتی را تکمیل کند. وقتی این مدل ماهواره با موفقیت در مدار نهاده شد و آزمایش های لازم روی آن انجام شد، می توانیم با فراوری زیادی از این نوع ماهواره ها مجموعه ای از منظومه های ماهواره ای ارتباطی در لایه لئو داشته باشیم تا احتیاجهای ارتباطی و دیتایی ما را رفع کند.

جهرمی گفت: مأموریت اصلی این ماهواره تصویربرداری نیست اما با دوربینی که روی آن نصب شده است امکان ارسال تصاویر را نیز خواهد داشت.

چگونگی شکل گیری ادعای کذب

اما اینکه چگونه خبر انفجار و بحث شکست خوردن پروژه پرتاب ماهواره ناهید 1 رقم خورد؛ باید گفت روز پنجشنبه 7 شهریورماه رادیو ملی امریکا مدعی شد که تصاویر ماهواره ای نشان می دهد، دودی حاصل از انفجار یک موشک در مرکز فضایی امام خمینی در استان سمنان دیده شده و به نظر می رسد ایران بار دیگر در پرتاب ماهواره با شکست روبرو شده است از سوی دیگر خبرگزاری رویترز دومین رسانه امریکایی بود که در گزارشی به نقل از یک مقام ایرانی که نامش را منتشر ننموده، نوشت: گزارش ها درباره انفجار در سکوی پرتاب موشک ماهواره بر در مرکز فضایی امام خمینی در سمنان را تأیید می کنم.

این خبرگزاری در ادامه نوشت: این مقام ایرانی بدون ارائه اطلاعات بیشتر علت انفجار را پاره ای از مسائل فنی عنوان نموده و گفته مهندسان جوان ایرانی برای رفع کردن مشکل کوشش می نمایند. رویترز در ادامه از قول یک مقام امریکایی بدون ارائه جزئیات نوشت: شکست درعملیات پرتاب موشک ماهواره بر از طریق ایران را تأیید می کنم.

از آنجایی که پیش از این بارها محمد جواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در گفت و گو با خبرگزاری ها، اعلام نموده بود که ایران امسال سه ماهواره (دو ماهواره با هدف سنجش از راه دور و یک ماهواره مخابراتی) را به فضا پرتاب خواهد نمود به نظر می رسد این موضوع شائبه هایی را ایجاد کرد که وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات قصد داشته در هفته دولت این ماهواره را به مدار زمین پرتاب کند. به طوری که خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز با اشاره به توئیت آذری جهرمی نوشت: اگر صحبت های جهرمی درباره ناهید1 صحت داشته باشد، در نتیجه انفجاری که در تصاویر ماهواره ای دیده می گردد، متعلق به انفجار در جریان سوخت رسانی به موشک قبل از پرتاب است و این تصاویر ماهواره ای خبر از شکست پروژه پرتاب ماهواره از سوی ایران می دهد.

ناهید 1؛ ماهواره مخابراتی زمین آهنگ

ماهواره مخابراتی ناهید 1 که برای اولین بار در کشور در پژوهشکده سامانه های ماهواره پژوهشگاه فضایی ایران به کارفرمایی سازمان فضایی ایران طراحی و ساخته شده، در مراسم روز فناوری فضا با حضور حسن روحانی رئیس جمهوری در بهمن سال 95 رونمایی شد.

مأموریت های ماهواره مخابراتی ناهید1 در راستای دستیابی به فناوری طراحی و ساخت ماهواره مخابراتی زمین آهنگ، مطرح و در یک ماهواره پیاده سازی شده است. ماهواره ناهید1 راه میانی برای دستیابی به بخشی از فناوری های مخابراتی زمین آهنگ است و فناوری های به کار گرفته شده در آن، پایه اصلی فناوری های مورد احتیاج ماهواره های عملیاتی کشور است.

فناوری های به کار گرفته شده در ماهواره ناهید به عنوان پایه اصلی فناوری های مورد احتیاج ماهواره های عملیاتی کشور است. به عبارتی ماهواره ناهید قرار است مأموریت هایی همچون باز کردن صفحات خورشیدی در مدار، ارتباط در باند مخابراتی Ku در مدار و تصویربرداری و تخمین نرخ باز شدن صفحات خورشیدی را انجام دهد.

از سوی دیگر فراهم کردن تجهیزات آزمون مکانیسم های فضایی، تجهیزات مخابراتی فرکانس بالا و طراحی بخش های آن، مشخص و کنترل وضعیت سه محوره، ارتباط مخابراتی دائم در باند S، تصویربرداری ضمن عملیات و تخمین نرخ باز شدن صفحات خورشیدی به یاری آن، از اهداف ثانویه پروژه ناهید است.

مهم ترین دستاوردها و فناوری های این پروژه نیز شامل طراحی، ساخت و تست پین پولر رهایش ارائه های خورشیدی، ساخت پنل های خورشیدی با سلول های گالیم آرسنایدی، ساخت محموله مخابراتی باند Ku، توسعه داده پردازی ماهواره با قابلیت اضافه نمودن سخت افزاری و نرم افزاری و تصویربرداری با سرعت و نرخ فشرده سازی بالا مطابق شرایط لینک مخابراتی و نرم افزار تخمین نرخ گسترش پنل ها است.

لازم به ذکر است بعد از توئیت وزیر ارتباطات کاربران از وی درباره انتخاب نام ناهید برای این پروژه پرسیدند که ایشان علت آن را خانم بودن رئیس پروژه عنوان کردند.

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 22 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: bizbing.ir شناسه مطلب: 313

به "حال ناهید 1 خوب است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حال ناهید 1 خوب است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید