خواص بامیه برای دیابت و روش مصرف آن

به گزارش مجله بیزبینگ، بامیه غالبا به شکل ترشی، سرخ شده، آب پز و جوشانده مصرف می گردد. در بعضی مواقع هم به صورت خام یا به اسم یکی از اجزای سالاد می توان از بامیه استفاده نمود. بامیه خواص درمانی زیادی دارد اما آیا به درمان دیابت هم یاری می نماید؟ بله، بامیه یک درمان طبیعی برای دیابت است. با ما همراه باشید تا از مزایا و خواص بامیه برای دیابت مطلع شوید.

خواص بامیه برای دیابت و روش مصرف آن

خواص بامیه برای دیابت

1. بامیه حاوی فیبر بسیار زیادی است

بامیه که یکی از برترین منابع تأمین نماینده فیبر است، مصرف آن در رژیم غذایی برای افراد مبتلا به دیابت الزامی است. پژوهش ها بیانگر این است که استفاده از فیبر غذایی سبب تقویت کنترل گلیسمی و کاهش حساسیت به انسولین می شود. دو تا سه عدد از میوه بامیه میانه حاوی یک گرم فیبر است. از طرفی این فیبر به بهبود فرایند هضم و کم شدن اشتها کمک می نماید، به این علت که باعث می شود مدت زمان بیشتری احساس سیری کنیم.

2. تأثیرات ضد استرس و اضطراب دارد

پیشگیری از استرس و اضطراب همیشه به بیماران دیابتی تأکید می شود. زمانی که اشخاص مختلف در برابر استرس و اضطراب فراوان در دراز مدت قرار می گیرند، سطح قند خون آن ها به میزان زیادی افزایش پیدا می نماید. هم اکنون اثبات شده است که عصاره دانه بامیه حاوی خواص آنتی اکسیدانی بوده و اثر ضد اضطراب دارد.

3. بامیه شاخص گلوکز پایینی دارد

به تمامی افراد مبتلا به بیماری دیابت پیشنهاد می شود که مواد غذایی حاوی شاخص گلوکز کم (GI) را استفاده نمایند. بامیه از نظر شاخص گلوکز درجه 20 را در اختیار دارد و از نظر استانداردهای پزشکی در گروه خوراکی های حاوی GI بسیار کم دسته بندی می شود. از این رو مصرف بامیه برای میان وعده تأثیر مثبتی در اشخاص مبتلا به بیماری دیابت دارد. این هم یکی از خواص بامیه برای دیابت است.

4. بامیه خستگی را از بین می برد

عملنمودهای قلبی عروقی و بیماری دیابت ارتباط زیادی با یکدیگردارند. زمانی که علاوه بر انجام فعالیت های ورزشی منظم، از بامیه هم در رژیم غذایی خود بهره می برید، می توانید به افزایش سلامت خود کمک کنید. بعلاوه، پژوهش ها بیانگر این هستند که بامیه می تواند سطح خستگی را کاهش دهد؛ این بدین معناست که این گیاه خوراکی می تواند باعث شود که حتی فعال تر و کارآمدتر از قبل باشید.

5. بامیه کلسترول را کاهش می دهد

از آنجا که بامیه حاوی فیبر بسیار زیادی است و تأثیرات آنتی اکسیدانی هم دارد، مسلماً به اشخاص مبتلا به بیماری دیابت کمک زیادی خواهد نمود. بامیه می تواند کلسترول را به میزان زیادی پایین آورد. انجمن قلب آمریکا به این نتیجه دست یافته است که بیماران مبتلا به بیماری دیابت غالباً سطح کلسترول بسیار بالایی دارند. از این رو، این نکته اهمیت زیادی دارد که بامیه در رژیم غذایی روزانه بیماران مبتلا به دیابت جای داشته باشد.

6. مسائل گوارشی را از بین می برد

بامیه یکی از منابع مفید موسیلاژ است، ملینی که با روان کردن پریستالی (حرکات لوله گوارش) به سیستم گوارش کمک می دهد و از این رو باعث بهبود یبوست می شود. با این وجود، بامیه برای درمان اسهال هم موثر است.

از دیگر خواص بامیه برای دیابت این است که ریسک مبتلا شدن به سرطان کولون (روده عظیم) و رکتوم را کم می نماید. با توجه به اینکه بامیه به اسم گیاهی خوراکی توانایی کنترل سلامت سیستم گوارش را دارد، از این رو، باعث افزایش سلامت کولون (روده عظیم) و رکتوم می شود. چنین تأثیری به کاهش ریسک ابتلا به سرطان روده عظیم و رکتوم منجر می شود.

7. سیستم ایمنی بدن را تقویت می نماید

با توجه به اینکه بامیه ویتامین C، تأثیرات آنتی باکتریال و ضد عفونی نماینده بسیار زیادی دارد، می تواند به حفاظت بدن در مقابل رادیکال های آزاد، کمک کند و سیستم ایمنی بدن انسان را برای مقابله با عوامل مضر تقویت نماید. این خواص باعث می شود که کم تر سرما بخورید و تب، گلودرد و سرفه را کم تر تجربه کنید.

8. بامیه کم خونی را بهبود می بخشد

ویتامین A، ویتامین C، آهن و مهمیم که بامیه در خود جای داده است، می تواند برای فراوری گلبول های قرمز بیش تر در بدن مؤثر باشد. از این رو، بیماران دیابتی مبتلا به کم خونی، می توانند از این خاصیت شگفت انگیز بامیه هم سود ببرند.

9. بامیه باعث زیباتر شدن پوست شما می شود

با توجه به اینکه بامیه سرشار از ویتامین A و خواص آنتی اکسیدانی فلاونوئیدها است، استفاده از این گیاه خوراکی به صورت پی در پی سبب بهبود سلامت پوست می شود. این آنتی اکسیدان خون را تمیز می نماید، پوست را جوان تر می نماید و از طرفی از نمایان شدن آکنه و به وجود آمدن دیگر بیماری های پوستی پیشگیری می نماید. فلاونوئید بعلاوه به جلوگیری از سرطان ریه و دهان کمک می نماید.

10. بامیه بافت استخوانی را بهبود می بخشد

ویتامین K، کلسیم و فولات موجود در بامیه دارای خواص فراوانی جهت تقویت استخوان ها و توانمند کردن آنهاست. به این علت که بامیه به اسم گیاهی خوراکی تراکم استخوان ها را افزایش خواهد داد. این تأثیرات باعث کم شدن ریسک ابتلا به بیماری پوکی استخوان هم می شود.

11. بامیه از ابتلا به بیماری های کلیه پیشگیری می نماید

دیابت می تواند سلامت کلیه ها را تحت تاثیر قرار دهد. پژوهش های اجرا شده در این زمینه بیانگر این است که استفاده از بامیه در رژیم غذایی به صورت منظم می تواند از ابتلا به بیماری های کلیوی به میزان زیادی پیشگیری کند و علائم و عوارض ناشی از آسیب های کلیوی را کاهش دهد.

12. بامیه از افزایش وزن پیشگیری می نماید

با توجه به مطالبی که در قسمت های بالایی هم بیان شد، بامیه از سبزی های کم کالری است. این گیاه خوراکی دارای چربی اشباع نشده است و میزان 100 گرم از آن تقریباً 30 کالری به بدن شما خواهد رساند. علاوه بر این، بامیه از طرفی حاوی میزان فراوانی از مواد معدنی، ویتامین ها و فیبر غذایی است که جهت کنترل کلسترول و کاهش وزن بدن به وسیله پزشکان بسیار توصیه می شوند. بنابراین می توان یکی از خواص بامیه برای دیابت را کمک به کاهش وزن دانست.

روش مصرف بامیه برای درمان دیابت

برای اینکه بتوانید از خواص نهفته در بامیه برای درمان بهتر بیماری دیابت بهره ببرید می بایست دستورات زیر را مرحله به مرحله اجرا کنید.

  • همیشه بامیه هایی را بخرید که کوچک و تازه هستند.
  • پس از خرید، آن ها را خرد کنید.
  • بامیه هایی را که خرد نموده اید، در یک لیوان حاوی آب خیس کنید، روی لیوان را بپوشانید و اجازه بدهید یک شب تا صبح درون لیوان باقی بماند.
  • هر روز صبح پیش از صبحانه و به صورت ناشتا معجونی را که تهیه نموده اید، بنوشید.
  • این عمل را به صورت روزانه و مداوم به مدت 2 تا 3 ماه انجام دهید.

نکاتی در رابطه با مصرف آب بامیه

تا به اینجا با خواصی که بامیه برای سلامت بیماران مبتلا به بیماری دیابت دارد، آشنا شدیم، ولی نکته هایی هم وجود دارند که در هنگام استفاده از بامیه با روش های گوناگون می بایست در نظر داشته باشید. در زیر به تعدادی از این نکات اشاره خواهیم کرد.

  • در زمان تهیه معجون به روش بالا این امکان وجود دارد که آب غلیظ یا لیز شده باشد، در این حالت می توانید پیش از نوشیدن این معجون، آن را صاف نموده و سپس آن را میل کنید.
  • باید به این نکته دقت داشته باشید که آب بامیه هیچ بویی نمی دهد و طعم و مزه خاصی هم ندارد.
  • گاهی اوقات بامیه ممکن است دارای طعمی مثل خیار باشد، در صورتی که طعم اش را دوست دارید، می توانید به صورت خام آن را میل کنید.
  • هر روز صبح پس از میل کردن این آب بامیه سطح قند خون خود را چک کنید تا متوجه شوید که این روش درمانی برای شما تا چه میزان مفید است.

احتیاط در مصرف بامیه

  • در صورتی که شما مبتلا به بیماری دیابت هستید و داروی خاصی مصرف می کنید، لطفاً با پزشک معالج خود مشورت کنید تا اطمینان حاصل کنید که داروهای طبیعی که قصد دارید آن را به رژیم غذایی و برنامه دارویی خودتان اضافه کنید، بدون خطر است و با داروهای تجویزی تداخل خاصی را به وجود نمی آورد.

مصرف کردن بامیه به اسم یک گیاه شگفت انگیز الزاماً به این معنی نیست که می توانید کربوهیدرات ها و غذاهای شیرین را به اندازه بیش تری بهره ببرید. هنگامی که به این نکته پی بردید که بامیه در کنترل قند خون شما تا حد زیادی تأثیر گذار است، برای خوردن مواد خوراکی شیرین وسوسه نشوید و سبک زندگی سالم خود را حفظ کنید.

بامیه گیاهی شگفت انگیز است

به جز میوه های هرمی شکل بامیه، برگ های این گیاه پرخاصیت هم غالباً به صورت پخته یا به اسم سالاد مصرف می شود. فیبر آبکش بامیه که از ساقه آن دریافت می شود، کاربرد صنعتی دارد. دانه های بامیه هم می توانند بوداده و پودر شوند و سپس به اسم جایگزینی بدون کافئین برای قهوه استفاده شود. روغن بامیه خوراکی، معطر و بسیار خوش مزه است که از دانه های بامیه فراوری می شود. روغن بامیه حاوی چربی های اشباع نشده است که برای سلامتی مفید هستند. در مطالعه ای که در سال 2009 انجام شد، دریافت شد که روغن بامیه برای استفاده به اسم زیست سوخت هم مؤثر است.

همانطور که اشاره شد یکی از مهم ترین خواص بامیه توانایی طبیعی بامیه جهت کنترل دیابت است. بامیه در این راستا هر روز شناخته تر می شود. یک آزمایش اجرا شده بر روی موش ها که در ژورنال Bio Allied Sciences Pharmacy منتشر شد، حاکی از این بود که دانه و پوست بامیه دارای خواص ضد دیابت است و باعث کاهش جذب گلوکز و کاهش سطح قند خون در موش ها می شود.

پژوهش دیگری که در ژورنال بین المللی تحقیقات در راستای داروسازی و شیمی انجام پذیرفت، این یافته را تصدیق کرد. محققان باور دارند که عصاره بامیه دارای اثرات ضد دیابتی است. در طی یک دوره ده روزه، بامیه به مرور زمان سطح قند خون را در بین گروه مورد آزمایش خرگوش ها کم کرد. این نتیجه با کاهش میزان قند خون به وسیله داروی معروف دیابت، یعنی متفورمین قابل مقایسه است. البته می بایست به این نکته هم توجه کرد که بامیه متفورمین و گلوکز را در روده از بین می برد. از این رو، در صورتی که برای درمان دیابت متفورمین مصرف می کنید، مهم است که در ابتدا با پزشکتان مشورت کنید.

فیبر محلولی که در بامیه وجود دارد، ژلی درون دستگاه گوارش فراوری می نماید. این ژل جذب مواد غذایی از روده را کاهش می دهد و از این رو باعث می شود که بعد از مصرف وعده های غذایی قند خون سریعاً افزایش نیابد. از طرفی این فیبر محلول، اسید صفراوی را که سبب افزایش کلسترول می شود، به خود جذب می نماید و به جای جذب دوباره اش به خون، آن را از بدن بیرون می برد.

تعدادی از مشاهدات میدانی هم بیانگر این هستند که قند خون بیشتر افراد مبتلا به دیابت پس از مصرف تکه های بامیه ای که شب تا صبح در آب خیس خورده اند، کاهش می یابد. در ترکیه از زمان های گذشته، دانه های بامیه را غالباً بو می دهند و سپس آن را به صورت یک داروی دیابت مصرف می نمایند.

بیشتر بدانید: خواص آبغوره برای دیابت

شما هم اگر تجربه ای در این زمینه دارید آن را با سایر خوانندگان مجله خبرنگاران به اشتراک بگذارید.

منبع: مجله انگیزه
انتشار: 11 مرداد 1400 بروزرسانی: 11 مرداد 1400 گردآورنده: bizbing.ir شناسه مطلب: 1771

به "خواص بامیه برای دیابت و روش مصرف آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خواص بامیه برای دیابت و روش مصرف آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید