رد پای کدام مواد غذایی در انتشار گاز های آلاینده بیشتر است؟

به گزارش مجله بیزبینگ، ضایعات مواد غذایی نیمی از انتشارات سیستم غذایی جهان را تشکیل می دهد.

رد پای کدام مواد غذایی در انتشار گاز های آلاینده بیشتر است؟

به گزارش ایسنا به نقل از ویفروم، مطالعه ای نو که 164 کشور و منطقه را پوشش می دهد تعدادی از راه های کاهش انتشار گاز های گلخانه ای ناشی از ضایعات مواد غذایی را بررسی می کند که شامل کاهش 50 درصدی مصرف گوشت و انتخاب کمپوست به جای استفاده از دفن زباله است.

به گفته سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) حدود یک سوم کل مواد غذایی تولید شده هر ساله از بین می رود یا هدر می شود. ضایعات جهانی مواد غذایی در سال 2017 تقریبا همان اندازه دی اکسید کربنی تولید کرد که مجموع انتشار گاز های گلخانه ای ایالات متحده و اتحادیه اروپا بود.

سازمان ملل عنوان نمود که بیش از 800 میلیون نفر در سال 2021 تحت تاثیر گرسنگی قرار گرفتند.

برخی از کشور ها برای جلوگیری از هدر رفتن مواد غذایی کار هایی مانند آموزش عمومی و سیاست های دولتی انجام داده اند که برخی از موارد شامل دسته بندی زباله در ژاپن، آلمان و اخیرا چین است. با این حال بسکمک از کشور ها به دلایل مختلف، مانند فقر، نابرابری و بی ثباتی سیاسی تلاش اندکی را انجام می دهند.

کشور های در حال توسعه با مشکلاتی در اجتناب از هدر رفتن مواد غذایی پس از برداشت روبرو هستند. اگر تولیدکنندگان به ویژه آن هایی که در آب وهوای گرم تر هستند، به یخچال دسترسی نداشته باشند، غذا می تواند در مسیر رسیدن به مصرف کننده فاسد شود.

این مطالعه نشان می دهد چین، هند، ایالات متحده و برزیل در مجموع بیش از 44 درصد از انتشارات جهانی مربوط به عرضه را از زباله های مواد غذایی و 38 درصد از انتشارات جهانی مربوط به مدیریت زباله را تولید می کنند.

محققان اظهار کردند که یافته های آن ها می تواند به تصمیم گیرندگان کمک کند تا مداخلات مختلف در مورد از دست دادن مواد غذایی و ضایعات مواد غذایی را در زمینه های محلی خاص تنظیم کنند.

محققان دریافتند اگر از دست دادن و هدر رفتن مواد غذایی به نصف کاهش یابد، حدود یک چهارم از کل انتشار گاز های گلخانه ای از سیستم غذایی جهانی حذف می شود. این مطالعه نشان می دهد که تنها 2.4 درصد از انتشار جهانی از زباله های مواد غذایی از میوه ها و سبزی ناشی می شود.

گوشت و فرآورده های حیوانی نسبت به سایر انواع مواد غذایی باعث انتشار بیشتر گاز های گلخانه ای می شوند. مطالعه نو نشان می دهد که فرآوری گوشتی 13 برابر بیشتر از فرآوری گوجه فرنگی در فرآیند کلی تولید، گاز های گلخانه ای ایجاد می کند؛ بنابراین این مطالعه نشان داد که کاهش مصرف گوشت و محصولات حیوانی به نصف، میانگین رد پای کربن در رژیم غذایی را به شدت و انتشار کلی سیستم غذایی را کاهش می دهد.

محققان اظهار کردند که کاهش مصرف محصولات حیوانی منجر به افزایش انتشار مدیریت زباله می شود، زیرا انجام این کار مستلزم افزایش تولید، مصرف و هدر رفتن غلات برای جبران کاهش مصرف گوشت است. غلات و حبوبات بین نیم تا سه چهارم کل انتشارات مدیریت زباله را تشکیل می دهند.

این مطالعه نو در Nature Food منتشر شده است.

منبع: فرارو
انتشار: 1 فروردین 1402 بروزرسانی: 1 فروردین 1402 گردآورنده: bizbing.ir شناسه مطلب: 2248

به "رد پای کدام مواد غذایی در انتشار گاز های آلاینده بیشتر است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رد پای کدام مواد غذایی در انتشار گاز های آلاینده بیشتر است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید