طرز تهیه شیرینی لگیمات با مواد اولیۀ تازه

به گزارش مجله بیزبینگ، لگیمات یا لقیمات یکی از شیرینی های اصیل و سنتی ایرانی است که به لقیمات نیز معروف است. این شیرینی اصالتی جنوبی داشته و اگر بخواهیم دقیقاً بگوییم به کجا بر می شود باید به استان بوشهر اشاره کنیم. این شیرینی جنوبی یکی از شیرینی های سنتی و قدیمی و البته خوشمزه ایرانی است که علاوه بر طعمی دل نشین، ظاهری چشم نواز نیز دارد. در این مطلب از مجله خبرنگاران قصد داریم تا شما را با طرز تهیه شیرینی لگیمات آشنا کنیم تا بتوانید در خانه خود نیز این شیرینی را پخته و از طعم آن لذت ببرید.

طرز تهیه شیرینی لگیمات با مواد اولیۀ تازه

مواد لازم برای تهیه شیرینی لگیمات

در ادامه این مطلب طرز تهیه شیرینی لگیمات برای 8 نفر شرح داده شده است. مواد لازم برای پخت شیرینی لقیمات به عبارت زیر است:

  • آب: 2 پیمانه
  • تخم مرغ: 1 عدد
  • آرد سفید: 2 پیمانه
  • روغن مایع: 1 قاشق غذاخوری
  • شیره خرما: 1 قاشق غذاخوری
  • نشاسته ذرت: 2 قاشق غذاخوری
  • مایع خمیر: 1 قاشق چای خوری

برای پخت این شیرینی خوشمزه جنوبی فقط احتیاج به 10 دقیقه زمان خواهید داشت.

طرز تهیه شیرینی لگیمات

در طرز تهیه شیرینی لگیمات به سبک بوشهری ابتدا آرد سفید را در کاسه ای می ریزیم و سپس خمیر مایع را به آرد سفید خود اضافه نموده و به خوبی هم می زنیم تا مخلوط گردد. بعد از این که مخلوط شد و به خوبی هم زدیم، مواد داخل کاسه همچون خمیر باید شکل گرفته باشند. سپس بر روی کاسه خود کیسه فریزر یا پلاستیکی بکشید و در مکانی گرم قرار دهید. برای مثال می توانید کاسه خود را نزدیکی گاز و یا بخاری قرار دهید تا خمیر داخل کاسه پف کند. خمیر باید به مدت 3 ساعت در فضایی گرم قرار بگیرد.

بعد از زمان تقریبی 3 ساعت، کاسه خود را برداشته و از کیسه یا پلاستیک بیرون آورده و 1 عدد تخم مرغ به آن اضافه می کنیم. بعلاوه بعد از تخم مرغ، نشاسته را به ظرف خود اضافه می کنیم و به خوبی هم می زنیم تا مخلوط شوند. سپس خمیر را خوب ورز می دهیم تا خمیری نرم داشته باشیم.

حال در این مرحله نوبت به آماده کردن شیرینی های لگیمات می رسد. در ابتدا باید خمیر ها را به شکل دایره ای در بیاوریم. برای این کار می توانید از قیف بهره ببرید و یا با استفاده از کاغذ یک قیف درست کنید و سپس خمیر ها را به شکل های دایره ای در بیاورید. بعد از این که خمیر هایی دایره ای درست کردید، تابه ای برداشته و در آن کمی روغن ریخته و بر روی حرارتی ملایم قرار دهید تا روغن کمی داغ گردد. بعد از این که روغن کمی داغ شد، حال نوبت آن است که خمیر های دایره ای خود را درون تابه بریزید تا سرخ شوند. لگیمات ها را تا زمانی که به رنگ طلایی در بیایند و مغز پخت بشوند بر روی تابه نگه دارید. برای این که لگیمات ها به خوبی مغز پخت شوند، به شما پیشنهاد می دهیم تا در تابه را بگذارید. این کار باعث می گردد علاوه بر سرخ شدن، به وسیله بخار ایجاد شده، مغز پخت نیز بشوند.

در همین مدت که لگیمات ها در حال سرخ شدن و مغز پخت شدن هستند، ظرفی بردارید و شیره خرما را در آن بریزید. بعد از این که شیرینی های لگیمات سرخ شدند، آن ها از روی تابه برداشته و در ظرف شیره خرما بریزید تا طعم بگیرد. سپس لگیمات ها را از ظرف شیره خرما بیرون آورده و بر روی یک توری قرار دهید تا شیره خرمای اضافی آن خارج گردد.

طرز تهیه لگیمات با ماست

در طرز تهیه شیرینی لگیمات بوشهری و دستور پخت این شیرینی خوشمزه با ماست تفاوتی با دستور پختی که شرح دادیم ندارد. می توانید این شیرینی را با ماست نیز درست کنید. به این صورت که بعد از این که خمیر و آرد را به کاسه اضافه کردید، مقداری ماست اضافه نموده و به خوبی هم می زنیم تا مخلوط شوند. سپس بعد از مخلوط شدن، دوباره مقداری ماست اضافه نموده و هم می زنیم. نکته کار اینجاست که باید ماست را مقطع مقطع به خمیر خود اضافه کنیم. در طرز تهیه لگیمات با ماست باید از ماست پر چرب استفاده گردد.

طرز تهیه لگیمات با بکینگ پودر

در طرز تهیه لگیمات با بکینگ پودر باید بعد از این که خمیر مایع و آرد با هم ترکیب کردیم، مقداری آب ولرم و روغن مایع را به کاسه اضافه نموده و هم می زنیم. سپس در ادامه بکینگ پودر را به خمیر خود اضافه نموده و هم می زنیم تا خمیر شکل بگیرد.

طرز تهیه لگیمات با شیر خشک

در دستور پخت شیرینی لگیمات با شیر خشک تفاوتی با دستور های پخت دیگر ندارد و تنها نقطه تمایز آن این است که بعد از اضافه کردن خمیر و آرد، شیر خشک را به کاسه خود اضافه نموده و خوب هم می زنیم تا مخلوط گردد.

طرز تهیه لگیمات فوری

پخت و آماده کردن شیرینی لگیمات حدود 10 تا 20 دقیقه طول می کشد و به خودی خود سریع آماده می گردد. عاملی که زمان بر است درست کردن خمیر لگیمات است. برای این که لگیمات خود را فوری آماده کنید می توانید خمیر آن را آماده خریداری نموده و یا خمیر را در فضایی خیلی گرم قرار دهید تا زودتر به عمل بیاید.

سخن پایانی

در این مطلب نیز سعی کردیم تا طرز تهیه یکی دیگر از شیرینی های خوشمزه ایرانی یعنی لگیمات یا لقیمات را برای شما شرح دهیم. این شیرینی اصالتی جنوبی دارد و در بین عرب ها نیز این شیرینی معروف است. شیرینی خوشمزه و خوش رنگ و بو که برای طبخ آن فقط احتیاج به 20 دقیقه زمان خواهید داشت و بعلاوه احتیاج به مواد اولیه زیادی نیز ندارید. شما می توانید همه مواد اولیه را از فروشگاه های خبرنگاران تهیه کنید. امیدواریم این دستور پخت مورد توجهتان قرار بگیرد.

منبع: اسنپ مارکت
انتشار: 11 مرداد 1401 بروزرسانی: 11 مرداد 1401 گردآورنده: bizbing.ir شناسه مطلب: 2133

به "طرز تهیه شیرینی لگیمات با مواد اولیۀ تازه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه شیرینی لگیمات با مواد اولیۀ تازه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید