مطالعات پژوهشگاه ICT به جهت گیری جهت تکامل هوش مصنوعی یاری می نماید

به گزارش مجله بیزبینگ، معاون فناوری و نوآوری وزیر ارتباطات ضمن اشاره به فرصت ها و تهدیدات موجود در جهان برای هوش مصنوعی، اظهار کرد: انجام مطالعات درباره هوش مصنوعی توسط پژوهشگاه ICT به جهت گیری راستا تکامل این دانش یاری می نماید.

مطالعات پژوهشگاه ICT به جهت گیری جهت تکامل هوش مصنوعی یاری می نماید

به گزارش خبرنگاران، دکتر ستار هاشمی در دهمین کنفرانس فناوری اطلاعات و دانش (2019 IKT) که امروز سه شنبه، 10 دی ماه در محل پژوهشگاه ICT برگزار گردید، به موضوع هوش مصنوعی اشاره و اظهار کرد: هوش مصنوعی در راستای اهدافی است که در کنفرانس فناوری اطلاعات و دانش مدنظر قرار داده شده است.

وی اضافه نمود: حجم داده در دنیا به دلایل مختلف به صورت شگفت انگیزی در حال رشد است و این در کنار پلتفرم ها و بسترهای پردازش داده می تواند به عنوان مزیت رقابتی شرکت های دنیا و کشورها قرار گیرد.

هاشمی با تاکید بر اهمیت داده ها و محاسبات ادامه داد: اهمیت این موضوع به گونه ای است که بسیاری از اندیشمندان در دنیای امروز انقلاب صنعتی چهارم را معادل عصر معادلات می دانند، اما در صورتی که بخواهیم به صورت مصداقی به اتفاقات این عرصه نگاه کنیم، به آمار شگفت انگیز رشد داده می رسیم.

معاون فناوری و نوآوری وزیر ارتباطات تشریح کرد: در یک محاسبه از این موضوع شاهد ارسال 188میلیون ایمیل، دانلود 39 هزار برنامه کاربردی، انتشار 55 هزار پست اینستاگرام، در هر دقیقه هستیم و بر اساس اعلام منابع معتبر در سال 2020 متوسط فراوری داده هر کاربر در ثانیه 1.7 مگابایت خواهد بود که این اعداد شگفت آور است.

وی گفت: این آمار اهمیت احتیاج به هوش مصنوعی را دوچندان می نماید و باید آن را آنالیز کنیم؛ زیرا در این شرایط شاهد چالش هوش مصنوعی علیه هوش مصنوعی خواهیم بود.

هاشمی در مورد اتفاقاتی که به واسطه هوش مصنوعی در دنیا به وقوع پیوسته است، گفت: مدیریت حمل و نقل هوشمند، مدیریت ترافیک، یاری به درمان های خصوصی مسئله ای مانند پیش بینی نارسایی کبد و درمان شخصی سازی شده، یادگیری ماشین، خودروهای خودران، دستاوردهای هوشمند و سنجش از راه دور نشان می دهد که هوش مصنوعی تا چه اندازه در زندگی بشر نفوذ پیدا نموده است.

وی همچنین به مطالعاتی که به تازگی توسط موسسه مک کینزی صورت گرفته اشاره نمود و گفت: بر طبق نتایج این مطالعات، تا سال 2030 عوامل هوشمند می توانند جایگزین 30 درصد نیروی انسانی فعلی دنیا شوند. در مطالعه دیگری نیز با موضوع تاثیر هوش مصنوعی در اقتصاد تا سال 2030 تعیین شد که 15.7 تریلیون دلار میزان فراوری ناخالص داخلی دنیای از حوزه هوش مصنوعی تامین می گردد که از این میزان تنها 2 درصد سهم خاورمیانه است.

معاون وزیر ارتباطات با اشاره به این آمار، اعلام کرد: ایران در صندلی مناسبی برای کسب سهم بازار حضور ندارد و بر این اساس وزیر ارتباطات بارها بر این مساله تاکید نموده اند و اطمینان دارم پژوهشگاه نیز اهدافی را برای جهت گیری در این جهت مد نظر قرار خواهد داد.

نقش سازنده میزبانی پژوهشگاه ICT در انتقال دانش و تجربیات 2019 IKT

دکتر مسعود شفیعی، رئیس انجمن ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران با اشاره به میزبانی پژوهشگاه ICT، بر توسعه دانش و انتقال آخرین تجارب و دستاوردهای 2019 IKT توسط این سازمان علمی و پژوهشی تاکید نمود.

شفیعی ضمن اشاره به سابقه ای از برگزاری دوره های مختلف این کنفرانس، در مورد عملکرد و اقدامات انجمن متبوعش، گفت: انجمن ICT ایران به دنبال ایجاد ارتباط با پژوهشگران و افراد خبره در حوزه های مرتبط با فناوری اطلاعات (IT)، فناوری ارتباطات (CT) و فراهم کردن زمینه های شناسایی و همکاری مشترک بین آنها و همچنین همکاری با نهادهای اجرایی، علمی و پژوهشی مرتبط با این فناوری ها است.

وی ادامه داد: توسعه فرهنگ استفاده مطلوب از توانمندی های فناوری اطلاعات و ارتباطات و ارزیابی و تحلیل عوامل رشد کشورهای مشابه از دیگر اهداف این انجمن است.

شفیعی در مورد برنامه های این انجمن نیز بیان کرد: انجمن به منظور تحقق اهداف خود، برنامه هایی مانند ایجاد و تقویت ارتباط علمی، پژوهشی و آموزشی، ایجاد تسهیلات برای نشر نتایج آخرین دستاوردهای علمی و پژوهشی و برگزاری همایش های علمی در سطوح ملی، منطقه ای و بین المللی را در اولویت فعالیت هایش قرار داده است.

بر اساس اعلام روابط عمومی ارتباطات و فناوری اطلاعات، رئیس انجمن ارتباطات و فناوری اطلاعات در سرانجام اظهارات خود از فعالیت 6 کمیته تخصصی در این انجمن اطلاع داد و گفت: کمیته های پذیرش و اطلاع رسانی، آموزش، پژوهش، اقتصادی و پشتیبانی، ارتباط صنعت و دانشگاه و جامعه اطلاعاتی از کمیته هایی هستند که به تحقق اهداف و رسالت های این انجمن یاری می نمایند.

به گزارش روابط عمومی ارتباطات و فناوری اطلاعات، دهمین کنفرانس فناوری اطلاعات و دانش (2019 IKT) امروز با حضور معاون فناوری و نوآوری وزیر ارتباطات، رییس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، رییس پژوهشگاه فضایی ایران، نخبگان و اندیشمندان این حوزه و با هدف انتقال تجربه و دانش صبح امروز (سه شنبه 10 دی) در محل پژوهشگاه ICT برگزار گردید.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 3 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: bizbing.ir شناسه مطلب: 687

به "مطالعات پژوهشگاه ICT به جهت گیری جهت تکامل هوش مصنوعی یاری می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مطالعات پژوهشگاه ICT به جهت گیری جهت تکامل هوش مصنوعی یاری می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید