میوه آرایی تایلند؛ هنری سنتی و زیبا

به گزارش مجله بیزبینگ، قدمت هنر میوه آرایی یا حکاکی روی میوه و سبزیجات در کشور تایلند به قرن 14 برمی شود که از این هنر فقط برای تزیین میز غذای خانواده های سلطنتی استفاده می کردند.

میوه آرایی تایلند؛ هنری سنتی و زیبا

با تور تایلند به طبیعتی همچون بهشت سفر کنید

تلفیق فوق العاده طعم، رنگ و بافت، بی اغراق بخش اساسی آشپزی تایلندی را تشکیل می دهد. با این حال وقتی این موضوع درباره میوه ها مطرح می شود، به معنای واقعی کلمه می توان گفت که تایلندی ها یک اثر هنری خلق می نمایند.

هنر میوه آرایی که به زبان تایلندی کای سا لوک (kae sa luk) نامیده می شود، هنر سختی است که یادگیری آن به ممارست زیادی احتیاج دارد. تبدیل پوست گوجه فرنگی به شکل گل رز، تبدیل خیار به گلبرگ های گل و همچنین تبدیل سیب به یک قو، بی شک یک سنت تایلندی به شمار می رود که هم زیبا و هم خوشمزه است. با اینکه می توان از اکثر میوه ها برای میوه آرایی استفاده کرد، اما یکی از رایج ترین میوه ها در این هنر، هندوانه است چراکه نرم و لطیف است و در عین حال عمق مناسبی دارد و امکان ایجاد جزییات را فراهم می نماید. در سفر به تایلند و ورود به یک رستوران یا هتل معمولا شاهد هندوانه هایی خواهید بود که به یک اثر هنری تبدیل شده اند. هنرمندان این رشته از گل های رز سه بعدی تا لایه های گل و غیره را به راحتی خلق می نمایند.

حکاکی روی میوه یا میوه آرایی سبزیجات و میوه ها در تایلند، اتفاق جدیدی نیست و صدها سال قدمت دارد. قدمت این هنر به قرن 14 در دوران سلسله سوخوتای برمی شود. اما به جای اینکه زینت بخش میزهای رستوران ها باشد، به طور انحصاری برای خانواده های سلطنتی به کار می رفت. در واقع در آن موقع، این هنر را صرفا به زنان در قصر سلطنتی تایلند آموزش می دادند. میوه ها هم برای اهداف تزئینی و هم برای خوش رنگ و لعاب کردن غذاها، حکاکی می شدند. با اینکه شاید از شهرت این سنت در طی قرن ها کاسته شده باشد، اما به طور کامل از بین نرفته است. کوشش های اخیر برای حراست از این هنر شاید به احیای آن در آینده بینجامد.

از آنجا که خطر از بین رفتن این هنر برای همواره وجود داشت، دولت تایلند تصمیم گرفته است که هنر حکاکی میوه را در سیستم آموزشی وارد کند تا دانش آموزان به صورت اختیاری آن را انتخاب نمایند، آنها امیدوارند که همانند زمان اوج آن در گذشته، مجددا احیا و گسترده شود.

اگرچه بعضی کارشناسان معتقدند در دنیای امروز، کسب درآمد از این راه سخت است؛ اما هنرمندان مستعد همواره می توانند در این عرصه بدرخشند. علاوه بر رقابت های میوه آرایی که هر سال در این کشور برپا می شود، از این هنر برای تزیین معابد و عروسی ها نیز استفاده می نمایند.

منبع: کجارو / theculturetrip.com
انتشار: 16 آذر 1398 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: bizbing.ir شناسه مطلب: 486

به "میوه آرایی تایلند؛ هنری سنتی و زیبا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "میوه آرایی تایلند؛ هنری سنتی و زیبا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید