هر آنچه که باید در خصوص بازسازی خانه، مجوز و هزینه هایش بدانید

به گزارش مجله بیزبینگ، آپارتمان و خانه های قدیمی اگر چه آن حس نوستالژیک خود را دارند و برای خیلی از ما دوست داشتنی هستند؛ اما افرادی که در این خانه ها زندگی می نمایند با مسائل بسیاری روبرو هستند که برای برطرف ورجوع آنها، احتیاج به انجام تعمیرهای اساسی و گاه پایه ای در این خانه هاست. چرا که بیشتر این ساختمان ها به مرورزمان، کیفیت، استقامت و امنیت خود را ازدست داده و احتیاجمند تعمیر و بازسازی هستند؛ مسلم است که تعمیر و بازسازی این خانه ها نیز زمان و هزینه زیادی می طلبد و به همین دلیل است که بعضی ترجیح می دهند که از خیر بازسازی خانه بگذرند و با یک سازنده وارد مذاکره می شوند و خانه را از نو می سازند؛ اما بعضی از افراد علاقه خاصی به خانه شان دارند و زیر بار کوبیدن و از نو ساختن خانه نمی فرایند. اگر شما هم از دسته این افراد هستید و به دنبال بازسازی خانه خود هستید و نمی دانید برای آغاز بازسازی چه مراحلی را باید طی و چقدر هزینه کنید، در مطلب امروز همراه ما باشید.

هر آنچه که باید در خصوص بازسازی خانه، مجوز و هزینه هایش بدانید

جهت دریافت خدمات بازسازی ساختمان اداری با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. از طراحی پلن بازسازی تا اجرای جز به جز بازسازی منزل، ویلا و ساختمان اداری تخصص ماست.

نوسازی با بازسازی متفاوت است

مالکان خانه های قدیمی باید به این نکته توجه داشته باشند که بازسازی با نوسازی متفاوت است و به همین دلیل باید تصمیم خود را بگیرند که قصد دارند کدام عملیات را روی خانه یا ساختمان خود انجام دهند. به بیان کلی، بازسازی مترادف کلمه بازسازی است به این معنی است که شخصی یا گروهی با همکاری هم، روی یک پروژه ساختمانی فعالیت می نماید تا بتوانند تداوم و پایداری یک اثر را برای مدت زمان بیشتری تضمین نمایند. نوسازی اما به این معنی است که یک ساختمان با بافت قدیمی را انتخاب می کنیم و تصمیم می گیریم که عمل نوسازی را روی آن انجام دهیم. در نتیجه باید شروع به تعمیر نمای داخلی ساختمان که دارای بافت قدیمی است کنیم که با این عمل بافت یک ساختمان از لحاظ نمای داخلی، نوسازی می گردد. تمام عملیات و تغییرات که روی بافت قدیمی ساختمان انجام می گردد، حتی عملیات جابجایی دیوارها نیز به عنوان بازسازی تلقی می گردد. بنابراین هر عملی که باعث افزایش پایداری ساختمان گردد، بازسازی محسوب می گردد. نباید فراموش کنید در عملیات بازسازی، ساختمان تخریب نمی گردد و تعمیرات ضمن حفظ ساختار بنا انجام می گردد.

به طورکلی بازسازی در کشور ما شامل 4 نوع، بازسازی حفاظتی ساختمان، بازسازی سبکی ساختمان یا آناستیلوز (مخصوص بناهای تاریخی است)، بازسازی با روش پاک سازی سبکی و بازسازی تکمیلی ساختمان است. بازسازی حفاظتی برای حفظ پایداری بنا انجام می گردد و بازسازی با روش پاک سازی سبکی، شامل مراحلی است که نقاط یا بخش های بافت فرسوده از بنا خارج می گردد؛ بازسازی تکمیلی نیز اقدام نهایی برای بازسازی است.

نکات کلیدی برای شروع بازسازی

بعد از دریافت مجوزهای لازم برای شروع تعمیرات، باید به دنبال مجری انجام کار باشید. در حال حاضر تعداد قابل توجهی از شرکت های مهندسی فعال در بخش بازسازی و نوسازی در شهرها و کلان شهرها وجود دارد که شما می توانید با اعتماد به آنها خانه خود را نونوار کنید. برای عقد قرارداد بین اشخاص حقیقی و یا حقوقی در بحث بازسازی نیز باید به چند نکته اساسی توجه کنید. مهمترین نکته این است که هیچ وقت قرارداد یا موافقت نامه بازسازی را سر سری نخوانید و اگر از محتویات این برگه آگاهی ندارید از یک مشاور خبره کمک بگیرید.

همچنین توصیه می کنیم که بدون قراردادهای کتبی، هیچ کاری را شروع نکنید. در این برگه باید تمام موارد از جمله سهم مجری، سهم پیمانکار از تهیه مصالح مورد احتیاج، مدت زمان اجرای پروژه، دریافت مجوزهای مرتبط، استفاده یا عدم استفاده صحیح از مصالح، اجرای صحیح کار و… لحاظ گردد. توصیه دیگر این است که حتماً برای بازسازی به دنبال شخصی باشید که ضمانت کار به شما ارائه دهد. تا حد امکان در خرید مصالح با پیمانکار همراه شوید تا از کیفیت و دقت او اطمینان حاصل کنید.

هزینه بازسازی ساختمان چقدر است؟

اگر عزم خود را برای بازسازی ملک مورد نظرتان جزم نموده اید، باید به شما بگوییم که هزینه فعلی بازسازی، رقمی کم نیست؛ چرا که از ابتدای امسال، قیمت مصالح ساختمانی در حد چشمگیری افزایش یافته است. پس احتیاج است که قبل از اجرای هرکدام از مراحل، ابتدا یک حساب سرانگشتی از میزان هزینه بازسازی داشته باشید. برای این کار ابتدا فهرستی از اقدامات مورداحتیاج در ملک، دفتر کار یا مرکز تجاریان تهیه کنید و نباید فراموش کنید که هزینه بازسازی پروژه، تنها خرید مصالح و دستمزد نیست؛ بلکه هزینه های غافلگیرنماینده ای نیز در این زمینه وجود دارد که باید آن ها را هم در نظر داشته باشید.

اجرت و قیمت تقریبی بعضی از بازسازی ها

همان طور که گفته شد از ابتدای امسال، اجرت اجرا و خرید مصالح ساختمانی، رشد قابل توجهی داشته است. به طور مثال از ابتدای تا امسال، اجرت هر مترمربع سقف کاذب کناف تایل در سایز 60×60 با مصالح در حدود 85 تا 100 هزار تومان، اجرت هر مترمربع سقف کاذب کناف با مصالح 110 تا 150 هزار تومان، اجرت هر مترمربع گچ کاری بدون مصالح در حدود 12 تا 18 هزار تومان، اجرت هر مترمربع رابیتس کاری بدون مصالح در حدود 6 تا 8 هزار تومان و دستمزد اجرای هر مترمربع کاشی و سرامیک ایرانی با اجرت نصب و مصالح (ملاتی) 85 تا 220 هزار تومان است.

همچنین هزینه هر مترمربع سنگ کاری با اجرت نصب و مصالح (ملاتی) 110 تا 300 هزار تومان است که این قیمت بستگی شدیدی به نوع سنگی است که انتخاب می کنید. هزینه هر مترمربع آجرکاری با اجرت نصب و مصالح (ملاتی) در حدود 85 تا 160 هزار تومان، هر مترمربع تیغه چینی با مصالح و اجرت استادکار 55 تا 75 هزار تومان، اجرت هر مترمربع نقاشی روغنی یا پلاستیک با مصالح 10 تا 16 هزار تومان، هزینه کارگر ساختمانی روزمزد 70 تا 80 هزار تومان و تخلیه هر سرویس نخاله با کارگر (ماشین خاور)130 تا 170 هزار تومان است.

اگر هم به دنبال تعمیر و بازسازی بخش تأسیسات هستید، باید بدانید که این بخش نیز از ابتدای امسال مانند موارد ذکر شده، رشد قابل توجهی داشته است. به عنوان مثال اجرت هر مترمربع لوله کشی سرد و گرم و فاضلاب بدون مصالح در حدود 20 تا 30 هزار تومان، اجرت هر مترمربع برق کاری بدون مصالح 15 تا 25 هزار تومان، هزینه هر مترمربع پنجره UPVC با اجرت نصب 550 تا 850 هزار تومان، هزینه یکدست شیرآلات ایرانی با جنس مرغوب و برند شناخته شده با اجرت نصب از 180 تا 780 هزار تومان و هزینه یک عدد سرویس فرنگی با اجرت نصب از 850 هزار تا 2 میلیون و 500 هزار تومان است.

در حال حاضر علاوه بر موارد گفته شده، هزینه های بازسازی دکوراسیون داخلی نیز رقم قابل توجهی است. به طور مثال، اجرت ساخت هر کیلوگرم درب آهنی یا چهارچوب فلزی با مصالح 20 تا 38 هزار تومان، هزینه یک لنگه درب ضد سرقت با قفل و یراق آلات و اجرت نصب، 3 میلیون تا 4 میلیون و 500 هزار تومان، یکدست دستگیره درب با جنس مرغوب و با قفل و اجرت نصب 100 تا 430 هزار تومان، هزینه یک لنگه درب داخلی HDF با اجرت نصب، 150 تا 480 هزار تومان، یک عدد روشویی کابین دار P.V.C حدود 650 تا یک میلیون و 100 هزار تومان، نصب شومینه برقی با اجرت نصب در حدود 3 میلیون و 300 تا 4 میلیون و 800 هزار تومان، هر مترمربع کابینت آشپزخانه با اجرت نصب و مصالح از یک میلیون تا 3 میلیون و 500 هزار تومان، هر رول 5 متری کاغذدیواری خارجی قابل شستشو با اجرت نصب از 130 تا 350 هزار تومان، هر مترمربع چوب ترموود فنلاند با اجرت نصب و رنگ 53 تا 85 هزار تومان و هزینه هر مترمربع پارکت لمینیت خارجی با اجرت نصب و فوم 95 تا 250 هزار تومان است.

توجه داشته باشید که هزینه های اعلام شده، هزینه متوسط ساخت و اجرا بر اساس میانگین قیمت ها در مناطق مختلف تهران است و همان طور می دانید، مصالح ساختمانی با توجه به کشور تولیدنماینده، برند، درجه کیفیت متفاوت است و اجرت نیز نسبت به متراژ فضا، پیچیدگی ها و میزان سختی کار رقم متفاوتی دارد. به همه این موارد، اجرت استادکار که رقم قالب توجهی است را نیز باید اضافه کنید. در حال حاضر اجرت استادکار به صورت روزمزد و کنترات پرداخت می گردد. اگر پروژه شما متراژ بالایی ندارد، اجرت استادکار را بر اساس دستمزد روزانه حساب کنید. در حال حاضر هزینه این استادکاران در تهران به صورت روزانه 150 تا 200 هزار تومان است.

اما اگر پروژه را به صورت کنترات به پیمانکار سپرده اید، باید به توافق ابتدایی خود توجه داشته باشید؛ چراکه این مورد در شروع کار باید به صورت مکتوب درج گردد. گفتنی است به قیمت های اعلام شده باید هزینه حمل ونقل، ابزارآلات، دستمزد کارگران ساختمانی، حق الزحمه پیمانکار (برای پروژه های بازسازی نسبت به حجم کار بین 25 - 15 درصد هزینه های اجرایی است)، بیمه، مالیات و ضریب بالا سری اضافه گردد.

سخن آخر

اگر به دنبال بازسازی ملک موردنظر خود هستید، باید ابتدا مجوز تعمیرات را از شهرداری دریافت کنید. بعضی از فعالیت ها مانند تخلیه چاه، رنگ آمیزی و کاغذدیواری خانه، تعمیرات حوض و یا استخر، نماکاری دیوارها و… احتیاجی به دریافت مجوز شهرداری ندارند و شما می توانید برای تعمیر و بازسازی بدون مجوز اقدام کنید. بعد از این مرحله، باید برای تعمیرات از یک شخص حقیقی و حقوقی سرآمد در این کار کمک بطلبید. نباید فراموش کنید که یک قرارداد مکتوب از نوع همکاری تنظیم و آن را به صورت کامل مطالعه کنید. البته قبل از شروع هر کار بازسازی، بهتر است که برآوردی از هزینه های پیش رو داشته باشید. در حال حاضر هزینه های دستمزد و مصالح ساختمانی به شدت افزایش یافته است و اگر بازسازی شما مربوط به پایداری ساختمان و یا بخش تأسیسات نیست به نوسازی اکتفا کنید.

منبع: هومینگ
انتشار: 13 خرداد 1399 بروزرسانی: 29 شهریور 1400 گردآورنده: bizbing.ir شناسه مطلب: 951

به "هر آنچه که باید در خصوص بازسازی خانه، مجوز و هزینه هایش بدانید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هر آنچه که باید در خصوص بازسازی خانه، مجوز و هزینه هایش بدانید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید