گفتگوی وزیران خارجه چین و آمریکا درباره افغانستان

به گزارش مجله بیزبینگ، وزیران امور خارجه چین و آمریکا روز دوشنبه در گفتگویی تلفنی درباره اوضاع افغانستان و بعلاوه روابط دوجانبه گفتگو کردند.

گفتگوی وزیران خارجه چین و آمریکا درباره افغانستان

با ما همراه باشید و با تور چین از شگفت انگیزترین کشور دنیا دیدن کنید بر روی دیوار چین سلفی بگیرید، از قصر ممنوعه دیدن کنید و در خیابان شانگهای پیشرفته ترین آسیا قدم بزنید.

به گزارش ایرنا به نقل از شینهوا، در این تبادل نظری تلفنی روز دوشنبه، آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا از مشارکت چین در نشست دوحه درباره مساله افغانستان قدردانی و اعلام کرد که شرایط افغانستان در حال ورود به یک مرحله مهم و حیاتی است.

دیپلمات ارشد آمریکا تاکید نمود که طالبان باید جدایی روشن و واضح خود از افراط گرایی را اعلام و برای انتقال منظم قدرت و تشکیل یک دولت فراگیر اقدام کند. وی ابراز امیدواری کرد که چین هم در این زمینه نقش مهمی ایفا نماید.

بلینکن گفت: آمریکا به این مساله اذعان دارد که آینده افغانستان باید به وسیله مردم این کشور معین گردد و از طالبان هم خواست ایمنی همه کسانی که خواهان خروج از کشور هستند را تامین کند.

وانگ یی وزیر امور خارجه چین هم در این تبادل نظر تاکید نمود که حقایق یک بار دیگر ثابت نموده که کپی برداری مکانیکی یک الگوی خارجی نمی تواند برای استفاده در کشور دیگری با تاریخ و فرهنگ متفاوت کارایی داشته باشد.

وانگ اعلام کرد: هیچ دولتی بدون حمایت مردم نمی تواند دوام داشته باشد و استفاده از قدرت و ابزار های نظامی برای حل مسائل صرفا به ایجاد مسائل بیشتر منجر می گردد.

وزیر خارجه چین تاکید نمود که این کشور آماده ارتباط و تعامل با آمریکا برای حل آرام مساله افغانستان و جلوگیری از یک جنگ داخلی دیگر یا فاجعه انسانی در آن کشور و تبدیل آن کشور به یک پایگاهی برای تروریسم است.

وانگ اضافه کرد: چین افغانستان را به ایجاد یک چهارچوب سیاسی باز و فراگیر مطابق با اوضاع ملی آن کشور تشویق می کند. وی تاکید نمود: آمریکا باید در یاری به افغانستان برای حفظ ثبات نقش سازنده ای ایفا نماید.

وزیر خارجه چین تاکید نمود: خروج شتابزده نیرو های آمریکا از افغانستان تاثیر منفی شدیدی بر اوضاع آن کشور داشته و اگر آمریکا در اقدام بعدی هم مسائل نوی ایجاد نماید این رویکرد مسئولانه ای نیست.

در پی خروج اشرف غنی رئیس جمهور سابق افغانستان از این کشور و ورود نیرو های طالبان به کابل، شورای امنیت سازمان ملل در بیانیه ای خواهان توقف فوری همه خصومت ها، ایجاد دولت نو متحد به وسیله مذاکرات فراگیر با مشارکت کامل نمایندگان و حضور برابر و معنادار زنان شد. یک مقام طالبان دوشنبه شب گفت رایزنی ها در باره چگونگی ایجاد نظام آینده افغانستان، نام و ساختار این نظام در دوحه ادامه دارد و مواضع خود را در آینده بسیار نزدیک اعلام می نمایند.

منبع: فرارو
انتشار: 29 مرداد 1400 بروزرسانی: 29 مرداد 1400 گردآورنده: bizbing.ir شناسه مطلب: 1794

به "گفتگوی وزیران خارجه چین و آمریکا درباره افغانستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گفتگوی وزیران خارجه چین و آمریکا درباره افغانستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید