گوگل در حوزه هوش مصنوعی، مایکروسافت و ChatGPT را نابود می نماید

به گزارش مجله بیزبینگ، یک تحلیلگر با ذکر 6 علت شرح داده است که چرا گوگل در حوزه هوش مصنوعی شرکتی شکست ناپذیر است و می تواند مایکروسافت و ChatGPT را نابود کند.

گوگل در حوزه هوش مصنوعی، مایکروسافت و ChatGPT را نابود می نماید

هیاهوی رسانه ای پیرامون نسخه تازه موتور جست و جوی بینگ باعث شده است بسیاری از مردم تصور نمایند که مایکروسافت به لطف همکاری با OpenAI (خالق ChatGPT) می تواند گوگل را در نبرد هوش مصنوعی شکست دهد. یک تحلیلگر در توییتر که می گوید رقابت در حوزه هوش مصنوعی هیجان زده اش می نماید، با ذکر 6 علت شرح داده است که چرا گوگل می تواند این دو شرکت را نابود کند.

درحالی که مایکروسافت برای رونمایی نسخه تازه بینگ آماده می شد، گوگل در بیانیه ای غیرمنتظره چت بات بارد را به عنوان رقیب اصلی ChatGPT معرفی کرد تا ثابت کند که پروژه های مهمی برای فزونی در حوزه هوش مصنوعی دارد. قبل از رونمایی بارد، مایکروسافت بیان کرد که 10 میلیارد دلار به OpenAI تزریق و 49 درصد از سهام این شرکت را تصاحب می نماید.

مایکروسافت در ابتدا قابلیت های نشئت گرفته از ChatGPT را به پیغام رسان تیمز اضافه نمود تا آن را هوشمندتر کند. غول آمریکایی صنعت فناوری در ادامه سراغ ادغام موتور جست و جوی بینگ با هوش مصنوعی رفت.

با این تحولات، مایکروسافت اکنون رؤیای بزرگی را که یک دهه در ذهنش پرورش می داده است دنبال می نماید: سلطه بر بازار موتورهای جست و جو. ساتیا نادلا، مدیرعامل این شرکت، در مصاحبه ای تازه گوگل را گوریلی 400 کیلویی خطاب کرد که مایکروسافت در پی به پایکوبی درآوردن آن است.

نادلا گفت: امیدوارم که با نوآوری ما، آن ها خودنمایی نمایند و نشان دهند که آن ها نیز می توانند بپایکوبیند. می خواهم مردم بدانند که ما آن ها را به پایکوبییدن وادار کردیم.

هیجانی که برای موتور جست و جوی بینگ ایجاد شده، گوگل را به دردسر انداخته است. سوندار پیچای، مدیرعامل گوگل، کد قرمز صادر کرد. این کد در گوگل تنها به شرطی صادر می گردد که این شرکت نسبت به رقبایش احساس خطر کند و در پی پروژه ای همه جانبه برای خودنمایی باشد. گوگل اکنون به وسیله بارد برای حضور همه جانبه در بازار چت بات ها آماده می گردد.

تیبو میکر در تحلیلی قابل تأمل می گوید: معتقدم که حق با ساتیا است، اما نه به طور کامل. گوگل واقعا گوریلی 400 کیلویی محسوب می گردد، اما همین گوریل مایکروسافت و OpenAI را به خاک سیاه می نشاند.

میکر برای اثبات گفته هایش، 6 علت ذکر نموده است. نخست این که گوگل انحصار بزرگی بر بازار موتورهای جست و جو دارد. گوگل و یوتیوب بالاتر از تمامی سرویس های دیگر، پراستفاده ترین موتورهای جست و جوی جهان محسوب می شوند و 91.9 درصد از سهم بازار را در اختیار دارند. فاصله بینگ با گوگل فراتر از حد تصور است.

شنیدن این جمله ممکن است برای تان عجیب باشد، ولی حتی آمازون و فیسبوک نیز جایگاه بالاتری نسبت به بینگ دارند. آمار مؤسسه Ahrefs تا سال 2019 نشان می دهد که گوگل پرجست و جوترین واژه در موتور جست و جوی بینگ محسوب می گردد.

بدین ترتیب به محض انتشار عمومی بارد، تعداد بسیار زیادی از مردم در سراسر جهان مشغول استفاده از این چت بات خواهند شد. بینگ از زمان ادغام با ChatGPT با 10 برابر استقبال بیشتر از سوی کاربران روبرو شده است، اما احتمالا هرگز نمی تواند در زمینه تعداد کاربر، از گوگل پیشی بگیرد.

تعداد بیشتر کاربر باعث می گردد که گوگل بازخورد بیشتری درباره بارد دریافت کند. هرچه بازخوردها بیشتر باشند، روند بهبود بارد سریع تر انجام خواهد گرفت. تیبو میکر می گوید: هوش مصنوعی بد با داده های بیشتر می تواند هوش مصنوعی خوب با داده های کمتر را شکست دهد.

چت بات بارد در فاز اولیه اش بر پایه نسخه سبک مدل زبانی LaMDA توسعه داده شده است. این یعنی گوگل برای پردازش جست و جوها در بارد به قدرت محاسباتی بسیار کمتری احتیاج دارد. با وجود احتیاج به قدرت کمتر، بارد بازخورد بیشتری به دست گوگل خواهد رساند.

گوگل همین حالا نیز از هوش مصنوعی به طور گسترده استفاده می نماید. یکی از مجذوب کننده ترین کاربردهای هوش مصنوعی در موتور جست و جوی گوگل، استخراج نکات اصلی مقالات و نمایش آن ها در صفحه جست و جو است.

تیبو میکر در ادامه تحلیلش به حضور بلندمدت گوگل در حوزه هوش مصنوعی اشاره می نماید. فعالیت گوگل در این صنعت از اوایل دهه 2000 میلادی و به شیوه تحقیقاتی آغاز شد. میکر می گوید گوگل عامل تمامی دستاوردهای بزرگ در جهانی هوش مصنوعی است؛ از شکست بازیکن برتر بازی Go تا حل مشکل تاشدن پروتئین ها. میکر با اشاره به گوگل می گوید: این شرکت سال ها است که در این حوزه عملکردی عالی دارد.

گوگل از سال 2011 به بعد، میلیاردها دلار سرمایه به کسب و کارهایی نظیر DeepMind و Google Brain که پروژه هایی بر پایه هوش مصنوعی دارند تزریق نموده است. در این بین، Google Brain به طور گسترده تری در حوزه هوش مصنوعی فعالیت می نماید. این کسب و کار در پی تقلید عملکرد مغز انسان است.

سرویس های مختلف گوگل سال ها است که از هوش مصنوعی استفاده می نمایند؛ از سیستم تشخیص گفتار اندروید و گوگل ترنسلیت گرفته تا بخش جست و جوی سرویس گوگل فوتوز، پاسخ اتوماتیک به ایمیل ها در جیمیل و سیستم پیشنهاد محتوا در یوتیوب.

ازطرفی دیگر، DeepMind مشغول توسعه هوش مصنوعی همه کاره است. هوش مصنوعی این واحد تجاری می تواند همانند فزونین پزشکان جهان، بیماری های چشمی و سرطان سینه را شناسایی کند. این هوش مصنوعی برای پردازش داده ها به 30 درصد انرژی کمتر احتیاج دارد. DeepMind بعلاوه توانسته است روند درمان سرطان سر و گردن را بهبود دهد. تیبو میکر می گوید: تصور کنید گوگل چه توانایی های دارد.

نکته مهم دیگر این است که معماری استفاده شده در مدل زبانی GPT شرکت OpenAI را گوگل توسعه داده است. OpenAI برای ساخت مدل زبانی GPT-3 سراغ استفاده از مدل یادگیری عمیق Transformer رفت که توسعه دهنده اصلی آن، گوگل است (GPT-3 مخفف Generative Pre-trained Transformer 3 است).

تیبو میکر در شرح بیشتر می گوید: امروزه رمزارزهای زیادی نظیر بیت کوین وجود دارند، با این حال همه آن ها برای پایه یک لجر توزیع شده به نام بلاک چین توسعه داده شده اند. OpenAI توانسته است با ChatGPT به موفقیت بزرگی دست پیدا کند، اما نباید فراموش کنیم این چت بات مبتنی بر معماری ای است که به وسیله گوگل معرفی گردید.

موتور جست و جوی گوگل مزیت بزرگ دیگری نیز برای این شرکت در رقابت هوش مصنوعی دارد. تمامی داده های اینترنت به وسیله الگوریتم PageRank گوگل، ایندکس شده اند. این یعنی بارد نه تنها پاسخ های مرتبط با سؤال به کاربر ارائه می دهد، بلکه پاسخ هایش مبتنی بر منابع معتبر خواهد بود. این در حالی است که ChatGPT به علت دسترسی به منابع ناقص، گاهی اوقات اطلاعات نادرست را به عنوان حقیقت علمی جلوه می دهد. کاربران بارها از اشتباهات علمی ChatGPT انتقاد نموده اند.

گوگل حتی رونوشت تمامی ویدیوهای منتشرشده در یوتیوب را دارد. این یعنی گوگل چت باتش را صرفا بر اساس داده های متنی تعلیم نمی دهد، بلکه به داده های ویدیویی و صوتی نیز دسترسی دارد. ChatGPT بر پایه تمامی داده های اینترنت تا انتها سال 2021 تعلیم داده شده است، اما بارد اطلاعاتش را مستقیما و به طور بلادرنگ از وب می گیرد تا اطلاعاتش به روز باشد و پاسخ هایی دقیق تر ارائه دهد.

تیبو میکر در بخش انتهای سخنانش می گوید گوگل در زمینه ارائه پاسخ های درست در چت باتش حداقل 10 سال جلوتر از ChatGPT است. گوگل بارد مبتنی بر مدلی زبانی است که بر پایه سه اصلِ کیفیت، ایمنی و زمینه سازی توسعه داده شده. به بیانی بهتر، پاسخ های گوگل بارد مکالمه محورتر هستند. این در حالی است که پاسخ های ChatGPT بیشتر به پرسش و پاسخ با ربات شباهت دارند. مدل زبانی LaMDA بر پایه دیالوگ تعلیم داده شده است، اما ChatGPT صرفا از متن های وب استفاده می نماید.

در این بین سؤال مهمی مطرح می گردد؛ اگر گوگل از بیش از یک دهه قبل کار روی هوش مصنوعی را آغاز نموده، چرا زودتر از این ها پروژه هایی مثل بارد را رونمایی ننموده بود؟

گوگل به میلیاردها کاربر خدمت رسانی می نماید. این شرکت در برابر یکایک این کاربران مسئول است و نمی تواند به صورت شتاب زده، هر سرویس ناقصی را در دسترس آن ها قرار دهد.

مورد دوم به موتور جست و جو ارتباط دارد. موتور جست وجوی گوگل پول سازترین کسب و کار این شرکت است. هوش مصنوعی می تواند تعداد کاربران موتور جست و جو را کاهش دهد، حتی اگر آن هوش مصنوعی در مالکیت گوگل باشد.

مورد مهم دیگر این است که ارائه چت بات ناقص می تواند ضربه بزرگی به معروفیت گوگل بزند. انتشار اطلاعات نادرست، فراوری تصاویر جعلی، منعکس کردن سخنان نفرت آمیز و ارائه ابزاری به دانشجویان برای تقلب کردن، ممکن است برای گوگل گران تمام گردد.

گوگل برای متنوع ساختن سرویس های هوش مصنوعی اش، اخیرا 400 میلیون دلار در استارتاپ Anthropic سرمایه گذاری نموده است. این سرمایه گذاری تا حد زیادی مشابه اقدامی است که مایکروسافت در سال 2019 با OpenAI انجام داد. Anthropic به وسیله رهبران سابق OpenAI بنیان گذاری شده است.

سم آلتمن، مدیرعامل OpenAI، در مصاحبه تازهی گفت: صحبت درباره این که یک فناوری تازه بتواند انتها شرکتی بزرگ را رقم بزند، معمولا نادرست است. وقتی حتی مدیرعامل شرکت مالک ChatGPT به شکست نخوردن گوگل اعتقاد دارد، چرا شما چنین دیدگاهی ندارید؟

منبع: انتخاب
انتشار: 13 اسفند 1401 بروزرسانی: 13 اسفند 1401 گردآورنده: bizbing.ir شناسه مطلب: 2241

به "گوگل در حوزه هوش مصنوعی، مایکروسافت و ChatGPT را نابود می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گوگل در حوزه هوش مصنوعی، مایکروسافت و ChatGPT را نابود می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید