آیا عفو عظیم زندانیان در راه است؟

به گزارش مجله بیزبینگ، سخنگوی قوه قضائیه از احتمال عدم بازگشت به زندان بسیاری از زندانیان در مرخصی کرونایی با یاری ارفاقات قانونی مانند آزادی مشروط و تعلیق مجازات خبر داده است که می تواند نوید یک عفو عظیم باشد. هرچند هنوز معین نیست محبوسان چه جرائمی در برنامه ارفاق قضائی و آزادی قرار خواهند گرفت، اما امید می رود تمامی زندانیان سیاسی و امنیتی به مرخصی آمده و دیگر به زندان بازنگردند.

آیا عفو عظیم زندانیان در راه است؟

به گزارش شرق، قوه قضائیه با شیوع بیماری کرونا در یک اقدام پیشگیرانه بیش از صد هزار زندانی را به مرخصی فرستاد و در عفو عیدانه نیز قریب به 10 هزار زندانی را نیز مشمول عفو قرار گرفته است که برای اولین بار زندانیان سیاسی و امنیتی که محکومیت تا پنج سال حبس را در پرونده خود داشتند هم شامل عفو عیدانه شدند درحالی که تا پیش از این فقط زندانیان امنیتی کمتر از یک سال مشمول چنین عفو هایی می شدند؛ بنابراین باید گفت که مجموع این اقدامات در نوع خود بی سابقه بوده اند.

حال با نزدیک شدن به خاتمه زمان مرخصی ها و عدم اطمینان از کنترل بیماری کرونا و وجود این نگرانی که با بازگشت زندانیان به زندان، کرونا میهمان زندان ها گردد، قوه قضائیه به دنبال راهکاری برای کاهش زندانیان است که برنامه های دستگاه قضا در این رابطه نیز در نوع خود اولین بار است که اجرا می گردد.

تمدید مرخصی زندانیان تا خاتمه اردیبهشت ماه

با این اوصاف، حسن روحانی صبح دیروز در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره به موافقت قوه قضائیه برای مرخصی زندانیان در شرایط فعلی گفت: پیش از این قرار بود مرخصی زندانیان تا خاتمه فروردین ادامه یابد، اما با همان شرط قبلی ما مبنی بر اینکه زندانیانی که آزادی شان خطری ایجاد نکند از مرخصی استفاده نمایند، این آزادی تا خاتمه اردیبهشت نیز ادامه پیدا می نماید.

روحانی ادامه داد: قوه قضائیه در این زمینه تصمیمات قابل توجهی گرفته است و ما نیز در این جلسه تصمیمی درباره چگونگی تمدید مرخصی زندانیان گرفتیم که البته تصمیمات خود قوه قضائیه در این زمینه صندلی بالاتری دارد.

500 هیئت کارشناسی راجع به عدم بازگشت زندانیان به زندان تصمیم گیری می نمایند

در همین رابطه سخنگوی قوه قضائیه در تبادل نظر با اخبار ساعت 21 شبکه یک سیما درخصوص شرایط تمدید مرخصی زندانیان گفت: ریاست قوه قضائیه بعد از تشکیل چندین جلسه کارشناسی، با صدور بخشنامه ای مقرر کرد برای آنالیز شرایط زندانیان در حال مرخصی و حتی زندانیانی که در زندان هستند، از روز یکشنبه تمامی حوزه های قضائی سراسر کشور، هیئت های ویژه ای تشکیل دهند و شرایط زندانیان آنالیز نمایند و درباره آن ها تصمیم بگیرند.

غلامحسین اسماعیلی شرح داد: این هیئت های ویژه شرایط زندانیان در حال مرخصی و حتی زندانیانی را که مشمول بخشنامه مرخصی بودند، اما نتوانستند تأمین لازم را تودیع نمایند و به مرخصی بروند و همچنین زندانیانی که با قرار، بازداشت هستند و محکوم نشدند را آنالیز نمایند و درباره آن ها تصمیم بگیرند.

وی اضافه نمود: با این بخشنامه بیش از 500 هیئت در کشور تشکیل خواهد شد. مقرر شده این هیئت ها هر روز و در صورت لزوم با کار جهادی و شبانه روزی جلسات مشترکی را برگزار نمایند. سخنگوی قوه قضائیه ادامه داد: مأموریت این هیئت ها این است که معین نمایند با لحاظ ارفاقات قانونی که در قانون مجازات اسلامی وجود دارد، مانند آزادی مشروط، تعلیق اجرای مجازات و امثال آن، شرایط عدم بازگشت به زندان برای چه تعداد از این افراد مهیاست؛ به گونه ای که این بخش از زندانیان اصلا مراجعتی به زندان نداشته باشند.

سخنگوی قوه قضائیه توضیح داد: همچنین معین می گردد که چه تعدادی از زندانیان فعلی باید آزاد شوند و چه تعداد از افرادی که در حال مرخصی هستند، باید به زندان ها برگردند.

وی ادامه داد: در این بخشنامه مقرر شده که هم زمان ستاد های کنترل مجرمان حرفه ای که ترکیبی از مقامات قضائی، انتظامی و امنیتی است، به صورت مستمر تشکیل جلسه داده و زمان و نحوه مراجعت زندانیان بازگشتی را که این ارفاقات قانونی شامل حال آن ها نمی گردد معین نمایند تا بر اساس دستورالعمل ها و سازوکار های پیش بینی شده، زندانی ها برای انجام آزمایش ها، قرنطینه و مراقبت های بهداشتی به صورت تدریجی به زندان برگردند.

اسماعیلی یادآور شد: نتیجه این آنالیز ها حدبیشتر تا 10 اردیبهشت به خود زندانی یا ضامن او ابلاغ می گردد و پیش بینی می کنیم با بهره برداری حدبیشتری از ارفاقات قانونی و کار تخصصی و تیمی همکاران ما، بخش قابل توجهی از زندانیان در حال مرخصی به زندان بازنگردند و حتی تعدادی از زندانیان حاضر هم از زندان آزاد شوند، اما گروهی از زندانیان هم با شرایط و برنامه زمان بندی شده به صورت تدریجی برای ادامه تحمل محکومیت به زندان برخواهند گشت.

البته سخنگوی قوه قضائیه راجع به شرایط زندانیان سیاسی شرح نداده است. این در حالی است که بیشتر متهمان محیط زیستی حتی از مرخصی کرونایی که شامل نیمی از زندانیان عادی شده است هم محروم بوده اند و همچنان بدون یک روز مرخصی در زندان هستند.

با توجه به شرایط این روز های سازمان زندان ها و برنامه دستگاه قضا برای بخشش مجازات حبس زندانیانی که با جرائم مختلفی مانند کلاهبرداری و دزدی و ... در زندان هستند، انتظار می رود برای آزادی زندانیان سیاسی مانند متهمان محیط زیستی نیز برنامه ای در نظر گرفته گردد.

منبع: فرارو
انتشار: 27 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: bizbing.ir شناسه مطلب: 978

به "آیا عفو عظیم زندانیان در راه است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا عفو عظیم زندانیان در راه است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید