اختصاص آب سد طالقان برای باغستان

به گزارش مجله بیزبینگ، مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین از تصویب اختصاص هشت میلیون متر مکعب آب سد طالقان برای باغستان قزوین اطلاع داد.

اختصاص آب سد طالقان برای باغستان

جهت دریافت خدمات ویلای یک طبقه مدرن با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. گروه آبان با سالهای تجربه طراحی معماری و ساخت و مشارکت در پروژه های ساختمانی ویلا و باغ کوچک و بزرگ بهترین انتخاب جهت مشاوره و اجرا میباشد.

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایسنا، علی اکبری با بیان این که برداشت آب از رودخانه های فصلی از جمله باراجین به باغستان سنتی قزوین آسیب زده است، گفت: در کنار رودخانه های فصلی ویلا و باغ هایی ایجاد شده اند که در سال های خشک موجب کم آبی می شوند.

وی اضافه کرد: در پی کمبود آب برای باغستان مصوب شد از آب سد طالقان سالانه هشت میلیون متر مکعب برای 2000 تا 2500 هکتار از باغستان و تغذیه سفره های زیرزمینی در نظر گرفته گردد تا در سال هایی که خشکسالی وجود دارد مورد استفاده قرار گیرد.

اکبری با اشاره به مستقل نبودن سازمان باغستان و نداشتن ردیف بودجه کشوری برای حفاظت و احیای آن اظهار کرد: برای حراست از باغستان پیشنهاد شد یک تعاونی مستقل متشکل از مردم ایجاد گردد. این ایده خوب است، اما به شرط آن که مستقل و به صورت هیئت امنایی باشد و علاوه بر آن از جانب وزارت کشور بودجه و ردیف اعتباری داشته باشد.

به گفته این مسئول وجود سازمان باغستان مستقل در کنار تشکیل تعاونی باغداران یاری شایانی به حفظ این میراث خواهد نمود.

اکبری با بیان این که در صورت اختصاص ردیف اعتباری مستقل به باغستان طرح های حفاظتی خوبی می توان اجرا کرد، گفت: باغستان سنتی قزوین به اصلاح باغ ها و مکانیزاسیون احتیاج دارد. چون هزینه باغداری سنگین است باید از دستگاه های پیشرفته در آن استفاده کرد و برای استفاده از ماشین های مکانیزه حتماً باید مسیرهای دسترسی در باغستان اصلاح شوند. البته قرار بود اداره آب مسیرهای آبرسانی باغستان سنتی را اصلاح کند.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین اظهار کرد: بعد از حل مشکل آب، امنیت باغستان و مالی نبودن آن مهم ترین مسئله است که باید به باغداران یاری کنیم تا فراوری محصول برای آن ها مالی باشد. مالی کردن باغستان با توسعه گیاهان دارویی، اصلاحیه باغات، امنیت و حفظ با جاده های دسترسی، تشکیل تعاونی، اصلاح مسیرهای آبرسانی و عدم دخالت ارگان های دیگر در باغستان سنتی محقق خواهد شد.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 28 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: bizbing.ir شناسه مطلب: 1099

به "اختصاص آب سد طالقان برای باغستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اختصاص آب سد طالقان برای باغستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید