بی مهری بازار در آستانه مهر

به گزارش مجله بیزبینگ، نفیسه زمانی نژاد- اصفهان- خبرنگار:بازار لوازم التحریر اصفهان در آستانه شروع سال تحصیلی، انگار وضعیتی متفاوت با سال های گذشته دارد، به طوری که هنوز رونق چندانی در این بازار مشاهده نمی گردد. کاملاً واضح است چنین وضعیتی در این بخش و دیگر بازارهای مرتبط با دانش آموزان در این برهه از سال، معنایی جز افزایش قیمت ها و کاهش توان اقتصادی خانواده ها ندارد.

بی مهری بازار در آستانه مهر
  • رکود در بازار نوشت افزار اصفهان
  • مغازه های لوازم التحریر اصفهان به دلیل افزایش 300 درصدی نرخ ها، سال جاری شلوغ نیستند
  • مردم لوازم التحریر ایرانی بخرند

افزایش نرخ لوازم التحریر در آستانه مهرماه از موضوعاتی است که سال جاری در مقایسه با سال های گذشته با توجه به نوسانات قیمت دلار با آن روبرو هستیم، تا آنجا که فروشندگان لوازم التحریر معتقدند از پارسال تاکنون، نوشت افزار تا 100 درصد در بازار افزایش قیمت دارد، به خصوص که پای کاغذ هم در میان بوده است. کاغذ طی یک سال و نیم گذشته افزایش قیمت بسیار زیادی داشته و همین یک قلم جنس، کل بازار لوازم التحریر را دچار نوسان قیمت نموده است. البته این شرایط در حالی مشاهده می شود که همیشه مسئولان ستاد تنظیم بازار و تعزیرات از مبارزه با گران فروشی، مقابله با احتکار و تنظیم بازار خبر می دهند.

لازم به ذکر است که گرانی لوازم التحریر یک طرف ماجراست و عرضه اجناس خوش رنگ و لعاب وارداتی که باعث کسادی فروش داخلی ها شده اند، طرف دیگر است، در صورتی که با توجه به شعار حمایت از کالای ایرانی، عرضه چنین کالاهایی چندان با این شعار همخوانی ندارد. اکبر چیت ساز رئیس اتحادیه لوازم التحریر، با اشاره به تأثیر نوسانات ارز بر گرانی لوازم التحریر می گوید: قیمت اجناس لوازم التحریر نسبت به دیگر کالاها افزایش داشته است، هرچند هم اکنون واحدهای صنفی ما از سود کمتری نسبت به گذشته برخوردار می شوند، چون با توجه به اوضاع اقتصادی مردم، فروشنده سعی در دریافت سود کمتری دارد، با آن که در زمانی گفته می شد بر اساس فاکتور 15درصد سود دریافت کنید.

وی درباره افزایش نرخ دفاتر مشق می گوید: نرخ دفتر 40 برگ ایرانی 500 تومانی به 3 هزار تومان رسیده است و قطعاً بالا رفتن قیمت کاغذ نیمایی نمی تواند علت این میزان رشد قیمت دفاتر باشد. بنابراین فراورینماینده باید جوابگو باشد که چرا این افزایش قیمت ایجاد شده است و این مورد ارتباطی به مغازه دار و شخص فروشنده ندارد. این مسئول با تأکید بر استفاده از کالاهای داخلی تصریح می نماید: به مردم توصیه می شود لوازم التحریر ایرانی بخرند و از تخفیف 10 درصدی که به فروشندگان ابلاغ شده است بهره مند شوند. به گفته این فعال، این موضوع می بایست فرهنگ سازی شود و چنین امری بر عهده معلمان است تا دانش آموزان توسط مربیان خود تشویق به استفاده از کالای ایرانی شوند. البته مردم با توجه به اوضاع اقتصادی موجود و اطمینان یافتن از کیفیت مناسب اجناس داخلی، به خرید کالاهای ایرانی فراوریشده در حوزه لوازم التحریر روی آورده اند.

  • گلایه از فروش کتاب در مدارس

چیت ساز در بخشی از صحبت های خود می گوید: مدارس اصفهان در سال های اخیر به فروش لوازم التحریر در مدارس اقدام می نمایند که این امر موجب کاهش فروش و مسائل اقتصادی صنف لوازم التحریرفروشان اصفهان شده است. این مدارس اقلام مذکور را از فروشندگان اصفهانی تهیه نمی نمایند، بلکه آنها را از عمده فروشان بازار لوازم التحریر تهران خریداری می نمایند.

وی از آموزش و پرورش می خواهد که به فروش کتب یاری آموزشی و لوازم التحریر در مدارس رسیدگی نمایند و می گوید: هرچند وزیر آموزش و پرورش پیش از این فروش کتب یاری آموزشی توسط مدارس را غیرقانونی و قدغن اعلام نموده بود و صنف کتاب و لوازم التحریرفروشان هم در صدد دریافت مجوز فروش کتب دوره دبستان به وسیله صنف خود بودند، ولی آموزش و پرورش در سال تحصیلی جدید توزیع و فروش کتب مقاطع تحصیلی دوره دوم متوسطه یعنی دهم، یازدهم و دوازدهم را نیز از صنف ما گرفت. این اقدامات از سوی چنین نهادی ظلم در حق فروشندگان لوازم التحریر و کتاب فروشان است.

  • گرانی چند برابری کالاها

جدا از لزوم فرهنگ سازی برای خرید اجناس ایرانی، آنچه اینجا قابل بحث است گرانی لوازم التحریر اعم از خارجی و ایرانی است. واقعیت آن است که در این سال های اخیر بروز برخی آشفتگی ها و التهابات در بازار و نوسان قیمت، روزهای پرتنشی برای والدین در زمینه تهیه مایحتاج دانش آموزان پدید آورده است. گرانی در این بخش در حدی است که فروشنده های لوازم التحریر در مقایسه وضعیت این بازار با سال گذشته می گویند اجناس 2، 3 برابر گران شده و همین موضوع سبب شده تا بسیاری از خانواده ها خیلی کمتر از سال های گذشته خرید نمایند.

به گفته مهران زارع که از فعالان این بازار است، در شرایط فعلی که طبق روال سال های گذشته می بایست با روزهای پررونق این بازار روبرو باشیم، با خریدهای هیجانی روبرو نیستیم، چراکه اکثر مردم به واسطه قدرت خرید پایین کمتر خرید می نمایند و کسی به دنبال خرید بیشتر از احتیاج خود نیست. به عبارتی، اوج رونق کسب و کار فروشندگان در همین هفته های پایانی تابستان است، ولی به دلیل افزایش نرخ ها و افت قدرت اقتصادی مردم، سال جاری مغازه ها زیاد شلوغ نیست. آنهایی هم که برای خرید می آیند به دنبال تهیه ارزان ترین اجناس هستند. بنابراین هنوز این بازار جان نگرفته و استقبال چندانی از آن نشده است.

وی درباره گران فروشی دراین بازار می گوید: به جز شرایطی که برخی تخلف و بی انصافی می نمایند و کالاها را با افزایش قیمت بیشتری از حد معمول به فروش می رسانند تقریبا اغلب فروشندگان با انصاف رفتار می نمایند، چون تمایلی به کسادی بازار ندارند. زارع با اشاره به استقبال مردم از اجناس خارجی می افزاید: حدود 60 درصد از محصولات موجود در بازار خارجی و 40 درصد از این محصولات ایرانی هستند. دلیل این موضوع که چرا مردم از محصولات خارجی استقبال می نمایند این است که مردم معتقدند کیفیت محصولات ایرانی کمتر از مدل مشابه خارجی است و قیمت آن مناسب نیست، اما طبق اطلاعاتی که در خصوص این صنف دارم باید بگویم در بخش نوشت افزارها کالایی که در داخل فراوری می شود بالای 60 تا 70 درصد است و کیفیت این محصولات قابل مقایسه با مدل های مشابه خارجی آن و حتی در مواردی هم بهتر است.

  • کارگروه حمایت از کالای ایرانی

علی کاظمی معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش بیان می نماید: در وزارت آموزش و پرورش کارگروهی برای حمایت از کالای ایرانی و به ویژه نوشت افزار ایرانی فعال شده است. این کارگروه در حوزه معاونت پرورشی با عنوان فرهنگ سازی و گفتمان حمایت از خرید کالای ایرانی فعالیت می نماید. وی اظهار می نماید: طرح ترویج، فرهنگ سازی و اطلاع رسانی در این معاونت در حال اجراست و از فراورینمایندگانی که صاحب برند هستند دعوت شده که در آموزش و پرورش در قالب تبلیغات محیطی فعالیت داشته باشند. معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش ادامه می دهد: با فرهنگ سازی درست در آموزش و پرورش می توان بچه ها و خانواده ها را به استفاده از محصولات مناسب سوق داد.

  • وضعیت ناخوشایند صنعت چاپ

نسیم زمانی- اصفهان- خبرنگار:در صورتی که صنعت چاپ به گفته کارشناسان و فعالانش از ظرفیت اشتغال زایی بالایی برخوردار است، واقعیت تلخ امروز این صنعت این است که تعطیلی گریبان گیر واحدهایش شده است و مشکل آنجاست که با تعطیلی هر انتشاراتی، ده ها شغل دیگر از قبیل چاپ، صحافی، کاغذ و کتاب فروشی هم تعطیل می شوند. در این باره با محمدعلی انصاری پور رئیس اتحادیه چاپخانه داران اصفهان گفت وگو کردیم که در ادامه می خوانید.

  • صنعت چاپ اصفهان چه جایگاهی دارد؟

صنعت چاپ استان اصفهان در مقایسه با دیگر استان ها از لحاظ موقعیت و ظرفیت در رتبه دوم قرار گرفته است. واقعیت آن است که با امکاناتی که در این استان وجود دارد می توان حوزه صنعت چاپ را بسیار توسعه بخشید، اما این در صورتی است که زیرساخت ها فراهم باشد و موانع کنونی رفع شود.

  • شرایط این روزهای صنعت چاپ در اصفهان چگونه است؟

روزگاری صنعت چاپ دارای رونق فراوانی بود، به طوری که افراد زیادی در این صنعت مشغول به فعالیت بودند، اما امروز شرایط به گونه ای شده که فقط در اصفهان با 27 چاپخانه تعطیل روبرو هستیم. به این ترتیب، نمی توان با اطمینان از تعداد فعالان این صنعت نام برد، چون صنعتی که اغلب واحدهایش تعطیل و یا نیمه تعطیل هستند نمی تواند اشتغال زایی چندانی داشته باشد، در حالی که با وجود ظرفیت بالای این صنعت در سرمایه گذاری، اگر موانعش رفع می شد، اشتغال زایی فراوانی به همراه داشت.

  • از مهم ترین موانع پیشرفت در این صنعت چیست؟

یکی از مسائل اساسی صنعت چاپ تأمین مواد اولیه است. صنعت چاپ تنها چاپ کتاب نیست، بلکه ما برای دست یابی به بازار منطقه احتیاجمند مواد اولیه برای بسته بندی هستیم. مورد دیگر سردرگمی و بلاتکلیفی این صنعت بین وزارت ارشاد و صنعت است. سال ها مطالبه فعالان این صنعت این بود که بخش صنعتی چاپ به وزارت صنایع منتقل شود، اما عملی نشد و البته برای واگذاری بخش صنعتی آن تصمیم گیری هایی شده که هنوز اجرا نشده است. اگر این اتفاق درگذشته افتاده بود، می توانستیم از حمایت های وزارت صنایع برخوردار شویم. مشکل دیگر مربوط به اقتصادیات و تامین اجتماعی است. سازمان امور اقتصادیاتی و تأمین اجتماعی بیشترین فشار را به فعالان صنعت چاپ وارد می نمایند و با وجود این مسائل در همین دو سال اخیر، صنعت چاپ به سمت نابودی رفته است. فقدان دید صنعتی به چاپ نیز از دیگر موانع پیشرفت این صنعت به شمار می آید، در حالی که بسیاری از مسائل فراروی صنعت چاپ، زمانی رفع خواهد شد که مسئولان به این بخش دید صنعتی پیدا نمایند.

  • بازار گران مهر
  • قیمت نوشت افزار در بازار استان از 20 تا 100 درصد افزایش یافته است

سارا گلابگیریان- یزد- خبرنگار:بالا رفتن قیمت کاغذ بر بازار لوازم التحریر هم اثر گذاشته و باعث افزایش 100 درصدی قیمت دفترچه های مورد احتیاج دانش آموزان شده است، اما سایر لوازم التحریری که ارتباطی با کاغذ ندارند هم وضعیت بهتری ندارد و همه این موارد دست به دست هم داده اند که هم مردم از قیمت ها ناراضی باشند و هم بازار پررونقی را در آستانه مهر نداشته باشیم. اتاق اصناف مرکز استان یزد در 2 مرحله نمایشگاه 5 روزه فروش لوازم التحریر را در برخی از مدارس استان برپا کرد تا شاید بازار تکانی بخورد اما باز هم استقبال قابل توجه نبود. این وضعیت ناشی از قیمت های بالای لوازم التحریر است و مردم که توان خریدشان در شرایط اقتصادی فعلی مناسب نیست، قدرت خرید نوشت افزار گران را ندارند. بازار پر از لوازم التحریر باکیفیت و عمدتا ایرانی است اما مشتری زیادی ندارد و مردم حتی ترجیح می دهند از لوازم التحریر سال گذشته استفاده نمایند.

  • قیمت سرسام آور دفتر در بازار

یکی از والدین یزدی با اشاره به گران بودن لوازم التحریر می گوید: قیمت دفتر سرسام آور است و کاش مسئولان نسبت به توزیع دفتر یارانه ای اقدام می کردند، چراکه چیزی به آغاز سال تحصیلی نمانده و هنوز بسیاری از خانواده ها دفتر نخریده اند. سیما مطهری می افزاید: در این شرایط که همه وسایل مورد احتیاج برای مدرسه گران شده و حتی قیمت لباس فرم مدرسه نیز چند برابر افزایش یافته است، خانواده ها توان خرید لوازم التحریر گران را ندارند. وی ادامه می دهد: وقتی به مغازه ها مراجعه می شود مرتب افزایش قیمت را به کیفیت ربط می دهند، در حالی که در شرایط فعلی با توجه به افزایش قیمت ها نمی توان به کیفیت توجه کرد و باید ارزان ترین را خرید. این بانوی یزدی می گوید: خانواده هایی که چند محصل دارند، وضعیت بدتری دارند و هزینه های سنگینی روی دوش خانواده است و متاسفانه هیچ تسهیلات حمایتی برایشان در نظر گرفته نشده است، در حالی که می توان با توزیع لوازم التحریر یارانه ای و توجه ویژه به این خانواده ها فشار اقتصادی را تا حدی کاهش داد.

  • گرایش به خرید نوشت افزار بی کیفیت

یکی دیگر از والدین یزدی هم به اهمیت کیفیت لوازم التحریر اشاره می نماید و می افزاید: کیفیت اجناس در بازار به مراتب افزایش یافته اما وقتی بودجه برای خرید این نوع لوازم نیست، چاره ای جز خرید لوازم التحریر بی کیفیت که در بازار هم فراوان است، نداریم. محمدعلی رضوی می گوید: به نظرمن لوازم التحریر هم باید مشمول طرح تنظیم بازار شود و با عرضه اجناس دولتی با قیمت مناسب، فرصت خرید را برای همه اقشار جامعه فراهم کرد، در غیراین صورت بسیاری از خانواده ها قادر به خرید نیستند و از باقی مانده لوازم التحریر سال قبل استفاده خواهند کرد. وی می افزاید: البته در این شرایط هم دانش آموز شرایط خوبی را در مدرسه ندارد و مورد تمسخر قرار می گیرد از این رو بهتر است که راهکاری برای مدیریت این بازار آشفته مهر به ویژه بخش لوازم التحریر اندیشیده شود.

  • بالا رفتن هزینه های تحصیل

یکی دیگر از والدین یزدی درباره گرانی لوازم التحریر می گوید: هزینه های تحصیل سال جاری بسیار بالا رفته اما در همین شرایط هم باز مغازه هایی هستند که قیمت مصوب فروش را رعایت نمی نمایند و برای کسب سود بیشتر در بازاری که مشتری ندارد، قیمت هارا بیشتر افزایش می دهند. سید علی میرحسینی می افزاید: نظارت بر لوازم التحریری ها در آستانه مهر باید تقویت و با افراد سودجو با شدت برخورد شود تا متخلفان بدانند که خاتمه سودجویی، برخوردهای قانونی و جریمه است. وی ادامه می دهد: در این بازدیدها علاوه بر فروشگاه های بزرگ، باید خرده فروشان هم دیده شوند چراکه تخلف عمده ای در این واحدها صورت می گیرد و مردم از آن آگاه نیستند.

  • رسیدگی به شکایات مردمی

یکی دیگر از والدین یزدی نیز بر ضرورت نظارت ها تاکید می نماید و می افزاید: گزارش ها و شکایت هایی که درباره تخلفات مغازه داران است، گاهی اصلا مورد رسیدگی قرار نمی گیرد و کسبه متخلف هم اطمینان دارند که مردم راه به جایی نمی برند و تخلف خود را ادامه می دهند. زهرا کریمی می افزاید: بارها برای گرانی اقلام خوراکی به سامانه 124 اعلام نموده ام اما برخورد ننموده اند. وی ادامه می دهد: شاید وضعیت بازار لوازم التحریر مطلوب نباشد اما مردم از تخلفات به تنگ آمده اند و مسئولان باید ابزار نظارت و برخورد را تقویت نمایند تا کسی جرات نکند، تخلف کند. این شهروند بیان می نماید: اگر این وضعیت پیش بیاید قطعا تمایل مردم به همکاری با دستگاه های نظارتی هم تقویت می شود.

  • تامین احتیاج استان

رئیس اتحادیه لوازم التحریر یزد با اشاره به افزایش قیمت لوازم التحریر در بازار می گوید: به طور متوسط لوازم التحریر سال جاری بین 20 تا 100 درصد افزایش قیمت داشته است که بیشترین درصد افزایش مربوط به دفتر است. محمدحسین مرتضوی می افزاید: لوازم التحریر مورد احتیاج بازار تامین است اما تقاضای خرید کاهش یافته که دلیل آن نیز به افزایش قیمت باز می شود. وی می گوید: لوازم التحریر دولتی سال جاری هنوز توزیع نشده اما قرار است که این دفترها در آینده نزدیک در بازار توزیع شود.

رئیس اتحادیه لوازم التحریر یزد اظهار می نماید: سال جاری در آستانه نوروز 2 نمایشگاه عرضه لوازم التحریر در 2 مدرسه برگزار گردید و نمایشگاه بزرگ مهرماه ویژه بازگشایی مدارس هم 25 شهریورماه برگزار خواهد شد. وی درباره کیفیت لوازم التحریری که در بازار عرضه می شود، می گوید: کیفیت لوازم التحریر در بازار خوب است و بیشتر ساخت داخل هستند. مشتریان اعم از اولیا و دانش آموزان نیز اولویت خود را کیفیت قرار داده اند، از این رو بازار خاموش تر است و مشتری کمتری داریم، چراکه جنس باکیفیت گران تر است. مرتضوی با تاکید بر این که استقبال از بازار در حال حاضر خوب نیست، بیان می نماید: اما برای نظارت بر همین میزان فروش نیز همکاری لازم با اتاق اصناف مرکز استان و سازمان صمت وجود دارد.

  • تشکیل تیم های تخصصی نظارت

مسئول بازرسی و نظارت اتاق اصناف مرکز استان یزد از اجرای طرح ویژه بازگشایی مدارس و تشکیل تیم های تخصصی در اتاق اصناف خبر می دهد و می افزاید: یکی از این تیم ها، تیم تخصصی لوازم التحریر به ویژه دفتر است. محسن مظفری زاده می افزاید: این برنامه نظارتی از 10 شهریور آغاز شده و تا 10 مهرماه ادامه دارد. گشت های مشترک با همکاری سازمان صنعت، معدن و تجارت و اتحادیه لوازم التحریر تشکیل شده و با بازدید از مراکز عرضه لوازم التحریر، بازار را رصد می نمایند. وی از برخورد جدی با متخلفان خبر می دهد و می افزاید: قاضیان تعزیرات حکومتی نیز تیم های بازرسی را همراهی و در محل متخلفان را جریمه می نمایند. مسئول بازرسی و نظارت اتاق اصناف مرکز استان یزد از مردم می خواهد در صورت مشاهده تخلف با شماره 36291719 تماس بگیرند یا با سامانه 124 سازمان صنعت، معدن و تجارت ارتباط برقرار نمایند. وی تاکید می نماید: همه گزارش های واصله و شکایت ها به سرعتمورد پیگیری قرار می گیرد و با متخلفان برخورد می شود.

  • عرضه نوشت افزار در نمایشگاه با تخفیف مناسب

مسئول روابط عمومی اتاق اصناف مرکز استان یزد از برگزاری نمایشگاه عرضه اقلام ویژه بازگشایی مدارس از 25 شهریور خبر می دهد و می افزاید: در این نمایشگاه اقلام با تخفیف مناسبی عرضه می شود. سید مهدی آقابزرگی می افزاید: این نمایشگاه شامل ملزومات مدارس از جمله کیف و کفش، پوشاک و لوازم التحریر است و فرصت مناسبی است که خانواده ها بتوانند با تخفیف در نظر گرفته شده، اجناس مورد احتیاج خود را خریداری نمایند. وی ادامه می دهد: این نمایشگاه به تبعیت از سال های قبل برای افزایش قدرت خرید مردم و کاهش هزینه های تحصیل برپا می شود.

  • نظارت بر بازار کالاهای اساسی

یاسین دهقان- یزد- خبرنگار:شور و شعف بازگشایی مدارس کم کم در بین دانش آموزان یزدی رنگ می بازد چراکه با دشواری های خانواده های خود برای تامین ملزوماتشان روبه رو هستند اما چاره ای نیست، هزینه برای تحصیل امری گریز ناپذیر است. سال جاری افزایش قیمت ها از ثبت نام در مدارس گرفته تا خرید فرم مدارس و در ادامه لوازم التحریر مسائل زیادی را برای خانواده های یزدی به ویژه خانواده هایی که قدرت خرید پایینی دارند، ایجاد نموده است. البته که کسبه یزدی به انصاف شهره اند اما برخی از فروشندگان در این شرایط که خانواده ها تحت فشار هستند، دست از سودجویی برنمی دارند و این فشار را مضاعف می نمایند.

در این میان نظارت از اهمیت بسزایی برخوردار است و فروشندگان باید احساس نمایند که زیر ذره بین بازرسی و نظارت قرار دارند تا هوای تخلف به سرشان نزند. میزان تخلفات در واحدهای تجاری جدید به مراتب بیشتر از مغازه های کوچک کنار شهر است اما آنها هم از تخلف مبرا نیستند. رئیس اتاق اصناف مرکز استان یزد با اشاره به این که کمبود جنس در بازار در آستانه مهر وجود ندارد، می گوید: 7 تیم بازرسی از 10 شهریورماه بازار لوازم التحریر را زیر نظارت دارند و با تخلفات به شدت برخورد می نمایند. مهدی باغستانی می افزاید: امیدواریم با تقویت بازرسی ها شاهد کمترین تخلفات در بازار لوازم التحریر باشیم.

وی با بیان این که این بازرسی شامل همه نقاط شهر از مغازه های کوچک تا مجتمع های تجاری بزرگ می شود، می گوید: مردم باید در این راه همراهی نمایند و گران فروشان و کم فروشان را به اتاق اصناف معرفی نمایند تا تخلفات کاهش یابد. رئیس اتاق اصناف مرکز استان یزد از همراهی تعزیرات حکومتی برای برخورد با متخلفان بازار در آستانه مهر خبر می دهد و می گوید: در صورت مشاهده تخلف به سرعت پرونده تشکیل شده و متخلف جریمه می شود. وی می افزاید: اتاق اصناف مرکز استان تمام کوشش خود را به کار بسته که اجناس با قیمت مصوب به دست مصرف نماینده برسد و امیدواریم با انصاف کسبه بازار به بهترین شکل مدیریت شود. باغستانی می گوید: قطعا تخلفاتی در بازار عرضه شناسایی شده و در دست آنالیز است و مواردی نیز در آینده رخ خواهد داد، از این رو از مردم می خواهیم خودشان به عنوان بازرس، بازار را رصد و متخلفان را شناسایی و به بازرسان اتاق اصناف معرفی نمایند.

  • لوازم التحریر پشت ویترین گرانی
  • قیمت ها در بازار نوشت افزار چهارمحال و بختیاری افزایش 100 درصدی داشته است

روزهای آخر شهریورماه در حال سپری شدن است و کم کم به ماه مهر، ماه بازگشایی مدارس نزدیک می شویم. به گزارش ایسنا، در شهر که قدم بزنی بچه هایی را می بینی که برای خرید لوازم مدرسه همراه پدر و مادر خود هستند، بچه هایی که بخاطر نخریدن لوازم التحریر با نگاه حسرت بار به این لوازم، به جهت خود ادامه می دهند. در راه چشمم به اولین مغازه لوازم التحریر افتاد، داخل مغازه شدم، چند خانم را دیدم که برای خرید وسایل مورد احتیاج بچه های خود آمده بودند. یکی از آنها که مشخص بود وضع اقتصادی خوبی دارد، اصرار داشت که وسایل کمتری بخرد ولی پسر بچه برخلاف مادرش هر چیزی را که می دید، می خواست.

در حین خرید، پرسیدم همین یک فرزند مدرسه ای را دارید؟ با حالتی مستاصل جواب داد از پس همین یکی برنمی آیم، خدا به داد خانواده هایی برسد که دو فرزند مدرسه ای دارند. او گفت: سال جاری به خاطر افزایش قیمت نمی توان لوازم التحریر زیادی خرید، بچه ها هم زیر بار نمی روند از وسایل سال گذشته خود استفاده نمایند. وقتی از کیفیت لوازم التحریر پرسیدم جواب داد: فقط گران هستند و به نظرم کیفیت ندارند، سال قبل کیفیت بهتر بود ولی هر چه گران تر می شوند، انگار کیفیت هم پایین می آید. پرسیدم سال قبل هزینه خرید لوازم التحریر مدرسه پسرتان چقدر شد؟ گفت: اصلا پارسال را نمی توان با سال جاری مقایسه کرد، پارسال هزینه خرید لوازم التحریر شاید 50 تا 60 هزار تومان شد اما سال جاری شاید بتوانم 30 درصد وسایل سال قبل را با این پول بخرم.

بالاخره بعد از صحبت و اقناع پسرش، تنها 3 دفتر، یک پاک کن و 2 مداد خرید و از مغازه بیرون رفت. در مدتی که داخل مغازه بودم به جز این خانم کسی خرید نکرد و مابقی تنها قیمت گرفتند و از مغازه بیرون رفتند. مغازه دار در حال جمع کردن وسایل اضافی بود که پرسیدم سال جاری بازار لوازم التحریر داغ نیست؟

گفت: بخاطر گرانی است که قدرت خرید مردم کاهش یافته، قیمت دفتر دو برابر و حتی بیشتر شده است، سال گذشته افرادی بودند که حتی دفتر اضافه تر تهیه می کردند ولی سال جاری فقط 2 یا 3 دفتر می خرند، البته ممکن است در روزهای پایانی بازار داغ تر شود. او اضافه می نماید: اکثر اجناس ایرانی اند، ولی مردم به خاطر گرانی نمی توانند مثل قبل خرید نمایند. به مغازه دیگری رفتم. مغازه دار تنها نشسته بود و با گوشی صحبت می کرد، وارد که شدم فکر کرد لوازم التحریر می خواهم، قیمت برخی از اجناس را پرسیدم.

از من پرسید: شما هم مثل بقیه افراد چندین مغازه قیمت می پرسی تا ببینی کجا ارزان تر است؟ گفتم خبرنگارم، برخلاف اغلب مصاحبه شوندگان همکاری کرد و به تمام سوالاتم جواب داد: سال جاری وضعیت بازار خوب نیست، خانواده ها فقط قیمت لوازم التحریر را می پرسند و عده کمی خرید می نمایند، بازارما هم راکد است، افزایش 100 درصدی قیمت برخی از لوازم التحریر قدرت خرید مردم را پایین آورده. هستند کسانی که سال گذشته مشتری من بودند و 10 دفتر فانتزی برای بچه هایشان خریدند ولی سال جاری به دنبال دفتر دولتی هستند. کیفیت همان است و تمام اجناس داخل مغازه من و دیگر مغازه ها ایرانی است. اجناس خارجی در بازار کم است، ولی مردم واقعا برایشان سخت است با این قیمت ها وسایل اضافه بخرند.

بعد از بیرون آمدن از مغازه، دو مادر را دیدم که در پیاده رو نزدیک مغازه لوازم التحریری با یکدیگر در حال صحبت بودند. یکی از آنها گفت: قیمت ها را پرسیدم، واقعا گران است، منتظر نمایشگاه هستم که اگر سال جاری برپا شود، از آنجا برای بچه هایم خرید می کنم. نزدیک تر شدم و پرسیدم تا الان خرید نموده اید؟ گفت: از چندین مغازه قیمت گرفتم، قیمت ها بالاست ولی مجبورم تا حدودی لوازم التحریر را بخرم.

پرسیدم آیا از وسایل بدون استفاده سال گذشته فرزندتان چیزی باقی مانده است؟ گفت: اصلا بچه ها شرایط را درک نمی نمایند، فقط به دوستان و اطرافیان خود نگاه می نمایند، حاضر نیستند از وسایل سال گذشته خود استفاده نمایند. سال قبل با هزینه کمی توانستم لوازم التحریر فرزندم را تهیه کنم، ولی سال جاری با این قیمت ها واقعا برایم سخت است، حتی کیف سال قبل دخترم نو است ولی اصرار دارد کیف نو بخرد، می گوید روز اول مدرسه تمام دوستانم کیف و کفش نو دارند، من خجالت می کشم با وسایل سال گذشته بروم. چادرش را جلو می کشد و اضافه می نماید: این گرانی برای ما که با حقوق کارگری روزگار خود را سپری می کنیم دردآور است، اجناس دولتی هم گران است، مجبورم فعلا چند دفتر برای دخترم بخرم تا بعد از باز شدن مدرسه اگر لازم بود باز هم خریداری کنم. در راه برگشت به خانه در حال و هوای خود قدم می زدم و به فکر فرو رفته بودم، دختر همسایه را به همراه مادرش دیدم. بعد از سلام و احوالپرسی دخترک با ذوق گفت می خواهم بروم و لوازم التحریر بخرم...

  • افزایش قیمت لوازم التحریر

حسین طاهری، بازرس اتحادیه لوازم التحریر با اشاره به افزایش 100 درصدی قیمت لوازم التحریر ایرانی گفت: با افزایش قیمت نسبت به سال های گذشته، قدرت خرید مردم کاهش چشمگیری داشته است. وی بیان نمود: کیفیت همانند سال های گذشته است و افزایش قیمت برخی از اجناس به دلیل شرکت های فراورینماینده است، گرچه نظارت ها بر روی این بازار به خوبی صورت گرفته و با گران فروشان برخورد می شود.

طاهری با اشاره به فعال بودن 40 مغازه لوازم التحریر در شهرکرد، ادامه داد: طی چند روز گذشته 8 نفر از فروشندگان لوازم التحریر، تغییر شغل داده یا مغازه خود را به دلیل این که فروش نداشته و رکود بازار را فرا گرفته است، جمع کردند. وی گفت: در این ماه در بیشتر مغازه ها می توان لوازم التحریر پیدا کرد که توصیه می کنیم مردم از مغازه های لوازم التحریر خرید خود را انجام دهند. درست است برخی از دست فروشان کنار خیابان با قیمت پایین محصولاتشان را می فروشند ولی قطعا کیفیت متفاوت است. در حال حاضر قیمت دفتر 80 برگ دولتی 5000 تومان، قیمت دفتر 50 برگ فانتزی با مارک های مختلف از 5000 تا 8500 تومان و پاک کن نیز 6000 تومان به فروش می رسد.

  • تامین 440 هزار جلد دفترچه برای دانش آموزان

معاون امور بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری گفت: در آستانه بازگشایی مدارس، 440 هزار جلد دفترچه با قیمت مصوب دولتی برای دانش آموزان این استان تامین شده و آماده توزیع است. حسن شمسی پور در گفت وگو با ایرنا اظهار کرد: بر اساس مصوبه کارگروه تنظیم بازار کشور، قیمت دفاتر دانش آموزی 40 برگ 1700 تومان، 60 برگ 2500 تومان، 80 برگ 3400 تومان و دفترچه 100 برگ 4200 تومان مشخص شده است. به گفته وی، نوشت افزار دانش آموزان با 5 تا 10 درصد تخفیف از 26 تا 30 شهریور در فروشگاه های زنجیره ای و معتبر استان توزیع خواهد شد.

معاون امور بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: با تصمیم اخیر تنظیم بازار استان تصمیمات لازم برای تأمین نوشت افزار دانش آموزان نقاط دوردست و محروم استان نیز گرفته شد. شمسی پور توضیح داد: با برنامه ریزی صورت گرفته سهمیه نوشت افزار دانش آموزان مناطق روستایی سخت گذر و عشایر کوچرو نیز در قالب بسته های از پیش مشخص شده با همکاری سازمان آموزش و پرورش استان و عشایری در زمان مقرر بین دانش آموزان دارای شرایط توزیع خواهد شد. وی تاکید نمود: با برنامه ریزی صورت گرفته سال جاری در توزیع لوازم نوشت افزار در استان فراوانی وجود دارد و هیچ گونه محدودیتی در توزیع آن در استان نیست.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 26 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: bizbing.ir شناسه مطلب: 328

به "بی مهری بازار در آستانه مهر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بی مهری بازار در آستانه مهر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید