تعداد بیماران دیابتی تا سال 2045 به 700میلیون نفر می رسد

به گزارش مجله بیزبینگ، مهدوی گفت: امروزه دارو های بیماری دیابت تحت پوشش بیمه قرار گرفته و بیشتر انسولین بیماران دیابتی نیز تحت پوشش صندوق های بیمه است.

تعداد بیماران دیابتی تا سال 2045 به 700میلیون نفر می رسد

به گزارش گروه اجتماعی خبرنگاران، علیرضا مهدوی معاون مرکز مدیریت بیماری های غیر واگیر وزارت بهداشت صبح امروز در نشست خبری هفته ملی و روز جهانی دیابت با اشاره به لزوم کنترل کامل بیماری دیابت در بین بیماران اظهار کرد: در حال حاضر هفته ملی دیابت است و شعار سال جاری مراقبت دیابت امروز بیشتر از همواره است و روز های هفته به آموزش، فعالیت بدنی، تغذیه سالم پرداخته، غربالگری و شناسایی و مراقبت از بیماری دیابت از جمله برنامه های وزارت بهداشت است.

او ادامه داد: علت اصلی نامگذاری شعار سال جاری مراقبت جدی تر افراد از بیماران شان است. بیماری کرونا در بین افراد مبتلا به دیابت شدید تر است و بنابر این باید افراد به طور مرتب مقدار قند خون خود را کنترل نمایند.

مهدوی توضیح داد: امروزه دارو های بیماری دیابت تحت پوشش بیمه قرار گرفته و بیشتر انسولین بیماران دیابتی نیز تحت پوشش صندوق های بیمه است. به طوری که این پوشش و حمایت های اقتصادی در بعضی از موارد به بالای 90 درصد خواهد رسید.

رئیس اداره دیابت وزارت بهداشت با اشاره به اینکه طی یک سال گذشته مسائلی بری تهیه انسولین و عدم توزیع مناسب پیش آمده بود، اما خوشبختانه این مسائل رفع شد.

مهدوی تاکید نمود: با شیوع بیماری کرونا کنترل بیماری دیابت به علت عدم مراجعه به پزشکان به خاطر شرایط پاندمی کشور دچار مسائل و مسائلی شده بود و مراقبت ها کاهش پیدا نموده است. یکی از نکات مهم در کنترل بیماری دیابت پایبندی به درمان این عارضه است و خود بیمار نقش زیادی در کنترل عارضه دیابت خود دارد.

رئیس اداره دیابت وزارت بهداشت اضافه کرد: امروزه اصلاح سبک و شیوه زندگی موضوع بسیار مهمی است و مطالعات نشان می دهند که با اصلاح سبک زندگی افراد می توانند بروز بیماری دیابت را بین 11تا 15 سال به تعویق بیندازند.

مهدوی تاکید نمود: اگر افراد وزن خود را بین 5تا7 درصد کم نمایند خطر بروز دیابت در بین آن ها کاهش پیدا می نمایند و در برابر عوارض دیابت مانند سکته های مغزی و قلبی مصون خواهند بود. در حال حاضر 11درصد از جمعیت بالای 25 سال دچار دیابت و 18 درصد این گروه سنی نیز مبتلا به بیماری پری دیابت هستند.

او گفت: آمار ها نشان می دهد هر پنج ثانیه یک نفر بر اثر بیماری دیابت و عوارض آن در کشور فوت می نماید و سال جاری در حدود شش میلیون و 700 هزار نفر بر اثر این عارضه فوت نموده اند.

مهدوی اضافه کرد: در حال حاضر 420میلیون نفر در جهان مبتلا به بیماری دیابت هستند که این آمار تا سال 2045 به 700 میلیون نفر خواهد رسید.

مهدوی گفت: مطالعات مختلفی در زمینه دیابت و کووید 19 اجرا شده است.. تعدادی از افراد فوت شده ناشی از بیماری کرونا مبتلایان به عارضه دیابت بودند و در سال گذشته کمبودی در مورد دارو های دیابتی وجود نداشت و در دوران کرونایی به دلایل تحریم ها دسترسی به بعضی دارو ها به سختی انجام میشده، اما در حال حاضر شرایط برای بیماران دیابتی عادی شده است.

او اضافه کرد: آموزش، پیگیری و مشارکت بیمار در کنترل عارضه دیابت خیلی موثر است. در اوایل شیوع بیماری کرونا سفارش می شد که افراد مراجعه نداشته باشند، اما امروزه با رعایت دستورالعمل ها افراد باید برای چکاپ بیماری خود به پزشکان مراجع نمایند.

مهدوی گفت: عوارض افرادی که بیماری دیابت شان کنترل نشده است شدید تر بوده و در دوران شیوع بیماری کرونا مرگ و میر این افراد بیشتر بوده است و شدت بیماری نیز در این بیماران بیشتر از سایرین است. افراد چاق و کم تحرک که سابقه دیابت در بستگان درجه یک داشته و مادرانی که نوزاد با وزن بیش از چهار کیلو به جهان آمده یا سقط بدون علت داشته باید از نظر قندخون آنالیز شوند.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 24 آذر 1400 بروزرسانی: 24 آذر 1400 گردآورنده: bizbing.ir شناسه مطلب: 1916

به "تعداد بیماران دیابتی تا سال 2045 به 700میلیون نفر می رسد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تعداد بیماران دیابتی تا سال 2045 به 700میلیون نفر می رسد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید