خوانساری: دولت قبل به نامه ما درباره احتمال بازگشت محصولات کشاورزی توجه نکرد

به گزارش مجله بیزبینگ، رئیس اتاق بازرگانی تهران با ارائه تصویر نامه سال گذشته خود به وزیر کشاورزی دولت داوزدهم گفت: در این نامه اشاره شد که به علت وجود به جامانده سموم در محصولات کشاورزی صادرات این محصولات با مشکل روبرو خواهد بود و راه حل هایی نیز ارائه شد، اما توجهی نشد.

خوانساری: دولت قبل به نامه ما درباره احتمال بازگشت محصولات کشاورزی توجه نکرد

به گزارش گروه مالی خبرنگاران مسعود خوانساری رئیس اتاق بازرگانی تهران در صفحه خود در فضای مجازی تصویر نامه اتاق بازرگانی که به کاظم خاوازی وزیر وقت جهاد کشاورزی نامه زده بود و درباره احتمال بازگشت محصولات کشاورزی ایران هشدار داده بود را منتشر کرد.

در بخشی از این نامه آمده است: استفاده نادرست و بی رویه از آفت کش ها و وجود پسماند آن ها در محصولات باغی و زراعی، منجر به بروز مسائل زیست محیطی و بسیاری از بیماری ها و ناهنجاری های انسانی در جامعه شده است. از طرفی به علت وجود به جامانده سموم در محصولات کشاورزی، صادرات این محصولات با مشکل روبرو شده و منجر به مرجوع شدن بعضی از محموله های صادراتی شده است.

بنابر این گزارش درشرایطی مرجوع شدن 100 ها تن انواع محصولات کشاورزی صادراتی از فلفل دلمه ای گرفته تا سیب زمینی و کیوی در روز های گذشته خبرساز شده و موضوع استفاده از سموم غیراستاندارد و با ماندگاری بالا نگرانی های بسیاری در جامعه ایجاد نموده است که اتاق تهران طی سال های گذشته هشدار های مکرری نسبت به استفاده از سموم غیراستاندارد در فراوری محصولات کشاورزی به وزارت کشاورزی داده، اما تا به امروز مورد توجه قرار نگرفته است.

هشدار ها و نامه نگاری های اتاق تهران با مسئولان و مقامات وزارت کشاورزی به خوبی نشان می دهد موضوع مرجوع شدن محصولات کشاورزی صادراتی به ماه ها و هفته های گذشته و البته چند محصول خاص باز نمی گردد و ابعاد گسترده تری دارد؛ اتفاقی که سلامت جامعه را به خطر انداخته است و روز گذشته مسعود خوانساری رئیس اتاق تهران هم در متنی در اینستاگرام از آن به عنوان مرگ خاموش یاد کرد و نوشت: استفاده کنونی از سموم باماندگاری بالا سلامت مردم را به شدت تهدید می نماید و باعث بروز انواع سرطان ها می گردد.

متن این نامه به توضیح زیر است.

جناب آقای دکتر کاظم خاوازی

وزیر محترم جهاد کشاورزی

احتراما همانگونه که مستحضرید، رشد جمعیت و احتیاج روزافزون به محصولات کشاورزی و وجود عوامل خسارت زا سبب شده تا مصرف سموم و کود های کشاورزی در چند دهه اخیر به شدت افزایش یابد و استفاده نادرست و بی رویه و آفت کش ها و وجود پسماند آن ها در محصولات باغی و زراعی، منجر به بروز مسائل زیست محیطی و بسیاری از بیماری ها و ناهنجاری های انسانی در جامعه گردد. از طرفی به علت وجود به جامانده سموم در محصولات کشاورزی، صادرات این محصولات با مشکل روبرو شده و منجر به مرجوع شدن بعضی از محموله های صادراتی شده است؛ لذا بنا به درخواست اتحادیه های صادراتی حوزه محصولات کشاورزی، مسائل و مسائل فراوری و صادرات محصولات زراعی و باغی، با تشکیل کارگروه تخصصی و با مشارکت مسئولین و مدیران سازمان های دولتی و کارشناسان تخصصی بخش خصوصی، در اتاق تهران احصاء و راه حل های عملی شناسایی گشت.

با عنایت به عمق مسائل ناشی از استفاده نادرست از سموم و کود های شیمیایی در محصولات باغی و زراعی که علیرغم پیگیری های متعدد این اتاق از سازمان های مرتبط و بعلاوه دستگاه های نظارتی، تا به حال توفیقی در این زمینه حاصل نشده است؛ در این کارگروه سند تحقیقاتی آنالیز به جامانده سموم در محصولات کشاورزی پیرامون جمع بندی مسائل ناشی از وجود به جامانده سموم در محصولات کشاورزی و ارائه راه حل های عملی به منظور خروج از این بحران، تدوین شده که به پبوست جهت استحضار و بهره برداری تقدیم می گردد.

با عنایت به اهمیت موضوع، خواهشمند است دستور فرمایید این موضوع با قید اولویت مورد آنالیز قرار گرفته و نتایج حاصل از آن نیز به این اتاق منعکس گردد.

پیشاپیش از بذل توجه و دستور مساعد جنابعالی سپاسگزاری می گردد.

مسعود خوانساری

سند تحقیقانی آنالیز به جامانده سموم در محصولات کشاورزی

بنابراین گزارش اتاق بازرگانی پیش از این سند تحقیقانی آنالیز به جامانده سموم در محصولات کشاورزی رونمایی نموده بود و به وزارت جهاد کشاورزی دولت گذشته ارائه داده بود. متن این سند در ذیل این مطلب آمده است.

رشد جست و احتیاج روز افزون به محصولات کشاورزی و وجود عوامل خسارت زا سبب شده تا مصرف سموم و کود های کشاورزی در چند ده اخیر به شدت افزایش یابد. استفاده نادرست و بی رویه از آفت کش ها و وجود پسماند آن ها در محصولات باغی و زراعی باعث بروز مسائل زیست محیطی و بسیاری از بیماری ها و ناهنجاری های انسانی در جامعه شده است.

اهم چالش های این بخش:

- عدم امکان ردیابی به علت شناسنامه دار نبودن بخش عمده محصولات کشاورزی

- عدم آگاهی کافی کشاورزان از نظر اندازه و زمان استفاده از سموم

- استفاده از سموم پرخطر با دوره کارنس بالا

- مصرف سموم مقرون به صرفه و بی کبفیت

- وجود فروشگاه های غیرمجاز فروش سم

- استفاده کشاورزان از یک سم برای چند محصول

- برداشت و عرضه محصولات کشاورزی به بازار قبل از خروج اثرات سم از محصول

- فروش سموم بدون نسخه گیاه پزشکی

- تبعیت سنتی از سایر کشاورزان

- عدم تجهیز آزمایشگاه های کنترل و کیفیت سموم

- کاهش کیفیت سموم به سبب فقدان توزیع سالم

- طولانی بودن زمان ثبت سموم کم خطر

- عدم توسعه استفاده از آفت کش های ارگانیک

- مرجوع شدن محصولات صادراتی به علت به جامانده سموم

با توجه به چالش های فوق الذکر سه راه حل ترمیمی جهت کنترل مصرف آفت کش ها و اندازه به جامانده سموم در محصولات کشاورزی طی آنالیز های صورت گرفته به توضیح ذیل ارائه گشت:

1- برنامه ریزی جهت شناسنامه دار شدن محصولات کشاورزی جهت تسهیل در ردیابی محصول فراوریی

2- هماهنگی سازمان های ذیربط جهت جایگزینی سموم کم خطر

3-آموزش و ترویج کشاورزان با حمایت اتاق تهران و همکاری صدا و سیما

مسعود خوانساری

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 28 بهمن 1400 بروزرسانی: 28 بهمن 1400 گردآورنده: bizbing.ir شناسه مطلب: 1987

به "خوانساری: دولت قبل به نامه ما درباره احتمال بازگشت محصولات کشاورزی توجه نکرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خوانساری: دولت قبل به نامه ما درباره احتمال بازگشت محصولات کشاورزی توجه نکرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید