مسکو: تحریم تسلیحاتی ایران قابل تمدید نیست

به گزارش مجله بیزبینگ، وزارت خارجه روسیه می گوید موضوع تحریم تسلیحاتی ایران با قطعنامه 2231 شورای امنیت حل شده و بعد از انقضا در اکتبر 2020 دیگر تمدید نخواهد شد.

مسکو: تحریم تسلیحاتی ایران قابل تمدید نیست

همراه دور زمین باشید و با تور روسیه از کاخ کرملین دیدن کنید و در شهرهای زیبای مسکو و سوچی گشتی بزنید و خاطرات زیبایی برای خود رقم بزنید.

به گزارش فارس، سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه امروز (پنجشنبه) تاکید نمود که علی رغم فشارها و کوشش های آمریکا، تحریم های تسلیحاتی ایران در سازمان ملل قابل تمدید نیست.

ریابکوف در گفت وگو با شبکه ریانووستی عاملی که مانع تمدید تحریم تسلیحاتی ایران می گردد را قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل مطرح نمود.

وی در این باره شرح داد: درباره تمدید رژیم ویژه (تحریم) ارائه تجهیزات نظامی به جمهوری اسلامی ایران و همچنین فروش تسلیحات توسط ایران، [باید بگویم] که این پرونده در زمان قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل بسته شد. این رژیم ویژه، بعد از دوره 5 ساله در اکتبر 2020 منقضی می گردد و هیچ انحرافی از این تصمیم وجود ندارد.

این مقام روس همچنین به شرایط توافق هسته ای ایران نیز اشاره نموده و گفت آمریکا پیش از اینکه درباره بندهای قطعنامه 2231 برای توسل به اهداف سیاسی خود صحبت کند، اول باید به اجرای کامل برجام بازگردد.

به نوشته ریانووستی، ریابکوف با ابراز مسکو از اقدامات واشنگتن در این باره، گفت: اساساً، قطعنامه 2231 باید به صورت کامل اجرا گردد. تمام کشورها باید متن و روح این قطعنامه را بدون هیچ استثنائی اجرا نمایند. متاسفانه اکنون آمریکا نه تنها به صورت دلخواه بخش هایی از این قطعنامه را اجرا می نماید، بلکه دیگر کشورها را هم با تهدید به تحریم و محدودیت های دیگر، از اجرای این قطعنامه باز می دارد.

وی همچنین اضافه نمود: این نمود دیگری از سیاست دیکتاتوری [آمریکا] و رفتن تا لبه پرتگاه است. در سال های اخیر، ابزار سیاست خارجی آمریکا فقط تحریم ها بود و ما دیگر هیچ تمایلی به مذاکره یا حل مسائل به وسیله میز مذاکره را [در آنها] مشاهده نمی کنیم.

معاون وزیر خارجه روسیه با تاکید بر لزوم پایبندی آمریکا به برجام، توضیح داد: قبل از اینکه بخواهیم در این باره صحبت کنیم که کدام بندهای قطعنامه 2231 را واشنگتن می تواند برای دستیابی به اهداف خود استفاده کند، ایالات متحده باید الزامات این قطعنامه را به صورت تمام و کمال اجرا کند و این یعنی به اجرای کامل برجام بازگردد.

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز در واکنش به این اقدامات با بیان اینکه آمریکا بعد از شکست تحقیرآمیز در کارزار فشار حداکثری به دنبال بازگشت به برجام است، از واشنگتن خواست به رؤیاپردازی سرانجام دهد.

روزنامه نیویورک تایمز روز دوشنبه گزارش داد وزیر خارجه آمریکا در حال تدوین یک استدلال حقوقی مبنی بر این است که واشنگتن همچنان یکی از مشارکت نمایندگان برجام است تا بتواند با افزایش فشارها در شورای امنیت تحریمهای تسلیحاتی ایران را تمدید کند.

طبق یکی از بندهای قطعنامه 2231 که از سال 2016 میلادی اجرایی شد، ایران تا پنج سال از خرید تسلیحات تهاجمی منع شده است. این بند از قطعنامه در اکتبر سال 2020 (مهر ماه 1399) منقضی می گردد و پس از آن ایران این امکان را خواهد داشت که از کشورهای خارجی جنگ افزار بخرد.

روز گذشته نیز تونی بلینکن معاون وزیر خارجه پیشین آمریکا در دولت قبل و یکی از اعضای تیم واشنگتن در مذاکرات هسته ای با ایران، ضمن انتقاد از فریب کاری کاخ سفید برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران، گفت: واقعا سخت است که این نفاق و دورویی را تحسین نکرد!

امروز نیز میخائیل اولیانوف نماینده روسیه در سازمان های بین المللی مستقر در وین با انتقاد از سیاست یک بام و دو هوای آمریکا در قبال توافق هسته ای ایران، گفت گویا به مسئولان آمریکایی مشورت های نادرستی داده شده است.

منبع: فرارو
انتشار: 7 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: bizbing.ir شناسه مطلب: 1001

به "مسکو: تحریم تسلیحاتی ایران قابل تمدید نیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مسکو: تحریم تسلیحاتی ایران قابل تمدید نیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید